22 Mayıs 2016 Pazar

BMW 3 Serisi (E30)



Eveeet.. Uğruna şarkılar yazılan, çeşitli özlü sözlerin söylenmesine hasıl olmuş, E30 gövde kodlu BMW 3 Serisi ile karşınızdayız. BMW’nin ikinci nesil 3 Serisi olan E30, 1983 yılında piyasaya sürülmüştür. Günümüzde fiyatının, bir BMW için, uygun olması, performanslı motorları, çeşitli akrobatik (!) hareketleri kusursuz tamamlayabilmesi nedeniyle halkımızın gönlünde taht kurmuştur. Halk arasında “çakal kasa” diye tabir edilir. Bunun nedeni 5 Serisi’nin küçük kardeşi olarak maço bir tasarıma sahip olması olabilir. Yukarıda da bahsettiğim gibi günümüzde fiyatı nedeniyle hayli ilgi görür. Bu durum E30 gövde için avantaj gibi görünse de, otomobilin hor kullanılmasına da neden olmuştur.




Yan sanayi yedek parça konusunda zengin bir ülke olsak da bu gövdenin parçalarını gerek orijinal gerekse yan sanayi bulmak, bir E36’nın bir E46’nın parçalarını bulmak kadar kolay değildir. Bu nedenle BMW ustalarına böyle bir alım hakkında düşünceleriniz olduğunu söylerseniz ustanın önünde iki seçenek vardır: 
1-Usta ile samimiyetiniz vardır ve sizin, otomobile çok fazla masraf yapmanıza gönlü el vermez. Bu nedenle alım yapmanıza karşı çıkacaktır. 
2-Usta, halihazırda oğlunun düğün masraflarını nasıl çıkartacağını düşünürken sizin böyle bir taleple gelmeniz onu mutlu edecektir. :)

Sebebi her ne olursa olsun, kendinize ve bütçenize güveniyorsanız bu keyfi mutlaka tatmanızı öneririm. Tabiiki otomobili alırken iyice incelemeniz/inceletmeniz ve sonrasında da bakımlı kullanmanız, bu yaştaki bir otomobil için sonradan başınızın ağrımaması için büyük önem arz ediyor. Bakımlı bir E30 bulmanın hayli zor olduğu şu dönemde şanzıman bakımından tercihinizin manuel şanzıman olmasında fayda var. Zira otomatik şanzımanda meydana gelebilecek herhangi bir problem, size bir E30 parası daha harcatabilir.

BMW E30 gövdeler, Türkiye pazarına birçok farklı motor seçeneğiyle sunulmuştur. En çok tutulan motor seçenekleri ise 3.18iS ve 3.20i modelidir. 3.16i modeli ise zamanın şartlarında hayli tatminkar bir performans sunsa da günümüz şartlarında sizi tatmin etmeyebilir. 100 beygir gücü, 141Nm torkuyla ve BMW için oldukça hafif sayılan yaklaşık 1000 kilogram ağırlığıyla ortalama ihtiyaçlarınızı karşılayabilecek bir seçenek olarak düşünülebilir 3.16i. Yakıt tercihiniz ise LPG yerine benzinden yana olursa, şehir içi yakıt tüketimi 12-13 litreleri bulacaktır.

Peki neden bir 3.18iS veya 3.20i sizi daha çok mutlu edecektir? Öncelikli tercihimiz 3.18iS olmalı. Çünkü günümüzde BMW showroomlarında bulunan 3.18i modelleri bile 136 beygir güç üretebilirken bu otomobil, size o tarihlerde aynı gücü verebiliyordu. Bununla beraber F30 LCI 3.18i'den tam olarak 300 kilogram da daha hafiftir. 0-100km hızlanması ise yine zamanın şartlarında çok çok iyi sayılabilecek şekilde 9.9 saniyedir. Şehir içi yakıt tüketimi ise yine 13lt/100km civarında gerçekleşecektir. Bu kadar övgüden sonra hemen internette 3.18iS ilanlarına baktığınızı görür gibiyim. Hemen heveslenmeyin! :) Bu otomobili bulmak gerçekten çok zordur. Eğer ki tercihiniz E30 yerine, bir sonraki gövde olan E36 3.18iS'ten yana olursa, bu otomobili bulma şansınız çok daha fazla. 3.20i ise aklınızda ikinci seçenek olarak durabilir. Safkan 2.000cc 6 silindir motora sahiptir. Bu motor, 129 beygir gücü ve 164Nm tork üretebilir. 0-100km hızlanmasını 3.18iS seçeneğinden 0.7 saniye daha yavaş tamamlayabiliyor.

Bir de 3.25i seçeneği var ki, onu tamamen ayrı tutmak gerek. 2.500cc motora sahiptir. Bu motor, 170 beygir güç ve 222Nm torka sahiptir. Bu da demek oluyor ki, F30 LCI 3.20i ED modeliyle aynı beygir gücüne sahip olup 30Nm daha düşük bir tork değeri yakalanmış. Bununla beraber 250 kilogram da daha hafif! 0-100 km hızlanması ise sadece 8.3 saniye.

Eee ne demişler? Yengeçlere düz gitmeyi asla öğretemezsiniz! :) Temizini bulabilirseniz ve biraz otomobillerden anlıyorsanız oldukça keyifli bir otomobil olduğunu söyleyebilirim.


Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine  e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

5 yorum :

Unknown dedi ki...

Usta e30 almak istiyorum nelere dikkat etmem gerekir birde parca sikintisi varmi birde sorun nerde cikariyor bi yardimci olursan hakkinda herseyi bilmek istiorum eksi yanlari 3.16i mi alayim nr alayim bi aciklarsan

Unknown dedi ki...

89 model 316 E30 318 motorlu BMW hakkında ne diyebilirsiniz almayı düşünüyorum tavsiyeleriniz nelerdir nasıl bı aractir vereceğiniz bilgiler için teşekkürler

Unknown dedi ki...

90 model 316 e30um var sürücü tarafından silecekleri olduğu oluk kısmından içeriye şu giriyor pedallarin üstünden doğru torpitoyu soktum fakat oluga ulaşamadım bu şu olduklarına nasıl ulasilabiliniyor

Unknown dedi ki...

Selamin aleyküm BMW e36 320 otomatik almayi düşünüyorum nasil sizce

Unknown dedi ki...

Slm em10 karbiratörlü aracimın tek boğaz tamirtakımını bulamıyorum ve şu an aracım sanayide yatıyor sıfır karbüratör bulsam onu da alırım