26 Mayıs 2016 Perşembe

BMW 5 Serisi (E39)



BMW 5 Serisi'nin, Dünya çapında en çok beğeni kazanan modeli diyebiliriz. 1996-2003 yılları arasında üretilmiştir. Birçok eleştirmen tarafından da tarihin ve dönemin en başarılı BMW modeli olarak lanse edilmiştir. Türkiye pazarında en çok tercih edilen motor seçenekleri 5.20i ve 5.28i modelidir. Dünya çapında ise en çok beğenilen model 5.30i modelidir.

Benim şansıma bu gövdenin hep büyük motor hacmine sahip modellerini kullanma fırsatı yakaladım. O yüzden sadece bu konu için onlara da değinmeden geçmeyeceğim. Bir dönem BMW showroomlarında yapılan aktiviteler kapsamında aynı anda Sayın Ali Vahabzadeh'nin müzesinden getirilen ve sadece 40 kilometrede olan mükemmel kondisyondaki bordo renk bir M5 ve hemen yanında bulunan metalik gri renkteki F10 M5 modelini kullanma fırsatım oldu. Bunun dışında bir arkadaşım vasıtasıyla 5.40i kullanma şerefine de nail oldum. :)


Biz yine de gerçek hayata dönelim ve daha düşük motor hacimli modelleri inceleyerek devam edelim. Türkiye pazarında en çok tercih edilen modellerin başını çeken 5.20i modeliyle başlayalım. 5.20i modeli 2.200cc 6 silindir motor hacmine sahiptir ve 170 beygir gücü, 210Nm tork üretebiliyor. Bu verilerle 0-100km hızlanmasını 10.2 saniyede tamamlayabiliyor. Tıpkı büyük hacimli motorlarında olduğu gibi bu modelde de turbo beslemesi yerine çok noktalı enjeksiyon sistemi kullanılmıştır. Bu modeldeki şehir içi 15lt/100km yakıt tüketimiyle artmaya başlayan tüketim, birazdan daha detaylı olarak paylaşacağım modellerde dudak uçuklatacak boyutlara kadar çıkacaktır. Serinin tamamı 460 litre bagaj hacmine sahiptir.

5.28i modeli, serinin son iki rakamından da anlaşılacağı üzere 2.800cc 6 silindirli motor hacmine sahiptir. Bu motor 193 beygir gücü ve 280Nm tork verisiyle 5.20i modeline göre daha tatminkar bir performans sağlayabiliyor. Halkımızın 5.20i modelinden sonra en çok bu modeli tercih etmelerine şaşmamalı, varmış bir bildikleri. :) 0-100km hızlanmasını yine 5.20i modeline göre 1.4 saniye daha çabuk tamamlayarak 8.8 saniyeyi yakalıyor. Tabiki tüm bu verilerin artışının bir bedeli olmalı. Modelimizin şehir içi yakıt tüketimi 17lt/100km seviyelerine kadar çıkıyor.

Dünya çapında en çok beğenilen ve eleştirmenlerden en yüksek ortalamada beğeni alan model olan 5.30i modelinden bahsedecek olursak; otomobil 3.000cc 6 silindir motora sahip, 231 beygir gücünde ve 300Nm tork üretebiliyor. 0-100km hızlanmasını 7.6 saniyede tamamlayabiliyor. Kardeşi 5.28i modeliyle arasında belirgin farklılıklar bulunsa da şaşırtıcı bir biçimde şehir içi yakıt tüketimi yine 17lt/100km seviyelerinde seyrediyor.

Metinde geçen 5.40i'yi bulunuz :)
Gelelim asıl 5 serisinin adını altın harflerle kazımasını sağlayan büyük motor hacmine sahip modellere... Dilerseniz 5.40i modeliyle başlayalım. Yukarıda da bahsettiğim gibi arkadaşımın sahibi olduğu, kapalı garaj otomobili olarak sadece keyif için kullanılan, henüz 94.000 kilometreye ve full servis geçmişine sahip olan otomobil sayesinde, E39 modeline aşık olmamak zaten mümkün değildi. Donanım olarak da sipariş edildiği 2003 yılında olabildiğine doldurulmuş bir otomobil. Sahibinin gözünden sakınarak kullandığı bu otomobil, gaz pedalına dokunmanızla asfaltı kazıma gücüne sahip olduğuna gözlerimle şahit oldum. Zaten nasıl kazımasın? 4.400cc V8 motora sahip bu canavar, aynı zamanda 440Nm tork üretebiliyor. Üstelik turbo desteği olmamasına rağmen! 0-100km hızlanmasını ise 6.5 saniye gibi oldukça düşük bir sürede tamamlayabiliyor. Haliyle bu kadar performanslı bir otomobil ile caddelerde 30-40 kilometre hızla gezmek pek de mümkün değil, hakkını vermek gerekiyor. Biz de öyle yaptık! Bu şartlarda yakıt ibresinin düştüğüne gözlerinizle şahit olabilirsiniz. Bizim kullanımımızla gördüğümüz yakıt tüketimi 23lt/100km şeklinde seyrediyor. Sakin kullanımlarda dahi 19-20lt/100km yakıt tüketimine sahip. Ancak otobana çıkana kadar sabredin. Otobanda bu canavarın motoru, sanki büyülü bir değnek deymiş gibi 9-10lt/100km seviyelerine düşüyor! Eee, bu otomobil her an yolda, herkesin garajında görebileceğimiz türden bir otomobil değil. Aslanı besleyen yemini düşünmüyor haliyle. :) Bu otomobilin performanslı kullanıma rağmen verdiği en büyük arıza ise uzun süreler garajda tutulmasından kaynaklı olarak akünün bitmesi. Bunun dışında herhangi bir arıza yaşamadığını belirtiyor. İşte bakımlı otomobilin faydaları...

Borusan Oto M-Fest Aktivitesi (2015)
2003 E39 M5 vs 2015 F10 M5
5.40i defterini de kapattıktan sonra, bu modele özgü olarak biraz da M5 kısmına değinmeden geçemeyeceğim. Showroomda iki otomobil yanyana dururken BMW'cilerin her zaman klasiklere ve büyüklerine göstermiş olduğu saygıdan olsa gerek, 2015 model F10 M5 yerine daha çok incelenen yukarıda da bahsettiğim gibi 2003 model bordo içi bej deri döşemeye sahip olan E39 M5 idi. Yalan olmasın, açıkçası benim de kullanırken kalbimin atış hızını iki katına çıkartan ve baktıkça dönüp bir daha baktığım model E39'du. Her ne kadar böyle bir canavarın asfaltlardan alıkonulup müzeye kapatılmasına üzülsem de otomobilin içine oturunca hak vermedim değil. Zira otomobil, 12 yaşında olmasına rağmen henüz sadece 40 kilometredeydi. Bu kilometreyi nerede yaptığını sorduğumda oto kuaför için gidip gelirken yaptığı cevabını aldım. İki otomobili şöyle bir üstün körü karşılaştırmaya girişirsek sonuçlar, teknolojinin, performans tanımının ne denli değiştiğini ortaya koymaya yetiyor.

Otomobillerin performansı, tork değerleri, tüketim değerleri ve göz dolduran tasarımları şöyle dursun, normalde hiç takılmadığım, soru olarak gelmesini de çok mantıklı bulmadığım bir konu olan uzunluk değerleri gözüme çarpmıştı fiyat etiketini incelerken. İki otomobilin uzunluklukları arasında 12.6cm fark bulunuyordu. Gövdenin, geçen yıllarla beraber ne kadar irileştiğine işaret. İki otomobilin de performanslarına tabiiki söylenebilecek söz yok, yine de kelimelere dökmekte fayda var: E39 M5, 5.000cc'lik V8 devasa bir motor hacmine sahip. 400 beygir güç ve 500Nm tork üretebiliyor ki bu yakın zamanda gündeme bomba gibi düşen BMW M2 Coupe modelinden hala 30 beygir daha güçlü anlamına geliyor. 0-100km hızlanmasını 5.3 saniyede tamamlayabiliyor. Aslında böyle otomobiller için yakıt tüketimi konusunu açmak bile saygısızlıktır ancak karşılaştırma yapılabilmesi ve teknolojik gelişimlerin nelere kadir olduğunu belirtebilmem açısından söylemek zorundayım: Şehir içi tam tamına 23lt/100km yakıt tüketimine sahip.

F10 M5 modeli ise 4.400cc V8 motor hacmine sahip, 160 beygir daha güçlü (560HP) ve 180Nm daha fazla tork (680Nm) sunabiliyor. Burada devreye BMW'nin herkesçe beğenilen Twin Power Turbo motor ve direkt enjeksiyon teknolojisi giriyor. 0-100km hızlanmasını dedesinden sadece bir saniye farkla (4.3 saniye) daha çabuk tamamlayabiliyor. Şimdi de benzinli motor teknolojisinin ne kadar iyi bir ilerleme kat ettiğini paylaşmama izin verin: F10 M5 modeli şehir içi yakıt tüketim değeri olarak, E39 M5 modeline karşı 100 kilometrede yaklaşık 8 litre daha az yakıt tüketimine sahip. (15lt/100km) Saydığımız son üç model olan 5.40i, E39 M5 ve F10 M5 modellerinin tamamının son hızı 250km/h ile fabrika tarafından sınırlandırılmıştır.

Peki bu gülün hiç mi dikeni yok? Hep bakımlı E39'lardan mı bahsedeceğiz? Biraz da şayet alım yapmaya karar verirseniz dikkat etmeniz gereken hususlardan bahsedelim. Genel anlamda bakımsız bir E39'un uzun vadede sorun çıkarttığı belli başlı noktalar vardır. Bunların başında soğutma ve devirdaim sistemi geliyor. Bunun dışında her otomobilde belli bir kilometreden sonra baş gösteren sorunlardan olan benzin pompası, 100.000km civarında kapınızı çalabilir ama maliyetli ve çok işçilik isteyen bir sorun olmayacaktır. Son olarak yine aynı kilometrenin üzerinde yol yapan E39'larda alım düşünürken mutlaka otomatik şanzımanı kontrol ettirmenizde fayda var. Ola ki bu parça sorun çıkartırsa işte o zaman size bir E39 parası ödemeye bile malolabilir. Bunun dışında E39 gövde 5 serisi hakkında en çok şikayet alan konu, yakıt tüketimi olmuştur.

Bu yazımın, diğer yazılarıma göre biraz daha uzun olduğunun farkındayım. Umarım sizi sıkmadan keyifli zaman geçirmenize vesile olabilmişimdir. Özetleyecek olursak; her ne kadar Türkiye pazarında 5.20i ve 5.28i modeli daha çok tercih edilse de, bir E39 sahibi olmayı düşünüyorsanız yine de dünya çapındaki eleştirmenlerden en yüksek ortalamayı kazanmış olan 5.30i modelinden şaşmayın derim. Tabiiki bu model, yakıt tüketimi nedeniyle günlük kullanım için değil, daha çok keyfi kullanımlar için ideal olacaktır. Bu nedenle garajınızda bir tane daha gündelik kullanım için otomobil yoksa doğru bir seçim olmayacaktır.

Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

Keyifli sürüşler..! :)

14 yorum :

Murat durmuş dedi ki...

Merhaba konfor bakımından iç hacim olarak e39 mu yoksa e90 mı daha geniş acaba 5.30 yada 5.40 almayı düşünüyorum yardımcı olur musunuz ?

Unknown dedi ki...

Ortalama 200 250 bin km de bir e39 almayi dusunuyorum 97 98 model özellikle dikkat etmem gereken konular nelerdir.
Oto. Şanzıman sık sık sorun çıkarırmı ?
Ben gündelik kullanım icin almayi dusunuyorum 520i modelini ve lpg ile kullanmayi dusunuyorum 3.5 tl lpg fiyati ile sehir ici 45 sehir disi 35 krş. Olarak yakit yakar diyorlar bu dogrumu cvplar icin tesekkur ederim

ERSİN dedi ki...

SANA ŞEHİR DIŞI 35 KURUŞ YAKAR DİYEN ADAMI BANA GÖNDER YAKSIN ONA Bİ DEPO BENZİN HEDİYE EDİCEM 520 ALMA 528 AL EN AZINDAN GİTTİGİNİ ANLARSIN YAKITI AYNI İST İCİ YAKITI 60 70 KURUŞTUR UZUN YOLDA 50 KURUŞTUR .SANA 30 35 KURUŞ YAKAR AL DİYENEDE İNANMA BU ARABALARDA 1,3 MULTİJET MOTOR YOK

Unknown dedi ki...

520i E39 aracıma kendi yaptığım gaz sistemi ile uzun yolda, uzun süreli 180 190 gitmeme rağmen 37 kuruş yaktı.

Unknown dedi ki...

mehmetcanozciftci@gmail.com

Detaylı bilgi almak istiyorsanız arac hakkinda mail atıp bana ulaşabilirsiniz

Unknown dedi ki...

450 km de 140tl yakıyorum. 5.20 ile

Yusuf Berk dedi ki...

Hayret

Unknown dedi ki...

Kardeşim 31 kuruşa kadar düşüyorum ortalama şehir içim 55 kuruş yakıyor zaten fazla iddalı olma😉

Unknown dedi ki...

5.20i 96 model manuel vitesli açık hava flitresi ve son egzoz iptal 155 TL 38 litre otogazda 330 km gidiyor yıl 2020

Musa Argun dedi ki...

Merhabalar ben Turkmenistan vatandasiyim bende E39 M5 2005 530i var bundan bulursan kesinlikle al simdiki bmvlar eskiler gibi kalitelidiyiller sen f10 icine bi bin sonra e39 içine bin anlarsin ses girmiyor bide konsul sana bakarak duryor müthiş fazla yakit tuketyor diye kacmamak lazım sebebi surduginde keyif veryor komfor tavsiye ederim şu mideli 528I.530I.530D bunlardan başka model alma bulursan 530 D al dunyade en çok begenilen motor bunlar 530i.530d hangisini bulyrsan al

Adsız dedi ki...

5.28 e biniyorum
Net 65 kuruş aşagisi yok

Ergun dedi ki...

1997 model 520 i 0.66 krś.yakiyor uzun yolda 21 gün oldu alalı

Ergun dedi ki...

520 i 1997 model gazda 66 krs.yakiyir şehirler arası tâbi

Adsız dedi ki...

530