BMW'nin SUV sınıfının giriş segmenti olan, compact crossover sınıfındaki F48 gövde kodlu BMW X1 ile beraberiz. F48 gövde kodlu BMW X1'in lansmanı, 2015 yılının sonlarına doğru Frankfurt Auto Show'da yapıldı ve 2016 yılının ilk çeyreğinin sonlarında satışına başlandı. Önceki E84 gövde X1'de eleştirmenler tarafından topa tutulan bir çok sorunun ortadan kaldırılmasıyla BMW'nin dahi beklemediği bir talep patlaması yaşandı ve başlangıçta tedarik sorunu yaşanmasına bile neden oldu. Açıkçası bir önceki gövde olan E84 X1 ile ilgili bizim de eleştirdiğimiz noktalar olduğu için biz de bu kadar talep olabileceğini beklemiyorduk. Ta ki lansman itibariyle showroomu ziyaret eden müşterilerin çoğunluğunun F48 gövde X1 ile ilgili bilgi alma talebindeki gözle görülür artışı farkedene dek.. Tabii ki satış rakamları da, bir önceki E84 X1'e oranla hemen hemen aynı paralellikte artış gösterdi.
Yeni gövde F48 BMW X1, F45/F46 2 Serisi Active Tourer ile aynı platformu paylaşıyor. Haliyle otomobilin çekiş sistemi, şanzıman sistemi, motor yapısı, iç ve dış tasarımı da bu platform paylaşımıyla beraber tamamen değişim gösterdi. Açık konuşmak gerekirse yeni gövdenin eğitimine gittiğimde kafamdaki en büyük soru, bir önceki E84 gövde X1'de 143 beygir gücündeki 1.600cc 4 silindir Twin Power Turbo motor ve 8 ileri steptronic Zf marka şanzıman kullanılmasına rağmen önlenemeyen yüksek yakıt tüketiminin; yeni gövde F48 BMW X1'de kullanılan 136 beygir gücündeki 1.500cc 3 silindir Twin Power Turbo motor ve 6 ileri Aisin marka şanzıman ile nasıl aşılabileceğiydi. Çünkü ben motor hacminin sabit tutularak daha yüksek beygir gücüne sahip bir motorun entegre edilerek yakıt tüketimi probleminin aşılacağını düşünüyordum. Bu soruyu aynı şekilde BMW eğitmenimize de ilettim. Bana cevabı "Öyle bir problemle karşılaşmayacaksın.. Sür ve gör!" demişti. Teorik eğitimden sonraki sürüş aşamasına geçtiğimizde ne demek istediğini daha net anlamıştım. Çünkü sanki otomobile sihirli değnek değmişti ve yakıt tüketimi yaklaşık 3.5-4lt/100km aşağıya çekilmişti. F48 gövde X1'in eğitiminde bize "Otomobilde beğenmediğiniz bir yer var mı?" diye sorulmuştu. Hemen hemen hepimizin ortak cevabı, vites topuzunun tasarımı oldu. Bunun nedenini de eğitmenlerimiz şu şekilde açıkladı: Sürücü, dirseğini ön kol dayamaya koyduğu zaman dirseğini kaldırmadan vites mandalına yetişebilmeliydi. Çok beğenilen Joystick vites topuzu entegre edilseydi, vites çok aşağıda kalacaktı. Vites konumu yükseltilmek istendiğinde de sürücü ve ön yolcu belirgin bir biçimde ayrılıyor ve kokpit tasarımı compact crossover sınıfından çok ticari bir otomobil edasına bürünüyordu. Bu nedenle bu vites topuzu tasarımı kullanıldı.
F48 BMW X1, Türkiye pazarına üç farklı motor seçeneğiyle giriş yaptı. Bunlar sdrive16d, sdrive18i ve xdrive20d idi. Bu motor seçeneklerinden en çok tercih edilen ise vergi avantajı ve yeterliliği sayesinde X1 sdrive18i olarak öne çıkıyor. Otomobildeki bagaj hacmi ise tüm gövdelerde 505 litre olarak belirlenmiştir.
BMW X1 sdrive16d seçeneği, Türkiye'deki dizel algısı nedeniyle alıcıları en çok heyecanlandıran seçenek olsa da 6 ileri Aisin marka otomatik şanzıman yerine 6 ileri manuel şanzıman ile kombine edilmesi nedeniyle henüz benim kanlı canlı görebildiğim bir model değil. Bayii olarak da bu seçenekte bir adet satış gerçekleştirebilmiş durumdayız. Dolayısıyla herhangi bir test sürüşü yapabilme imkanım da olmadı. Satış rakamlarının bu seçenek için düşük olmasında otomobilin özel sipariş dahilinde 4 ay sürede getirilebilmesinin de etkisi yadsınamaz bir gerçek. Otomobil, 1.500cc 3 silindir dizel Twin Power Turbo motora sahip. Bu motor, 116 beygir güç ve 270Nm tork üretebiliyor. 0-100km hızlanmasını 11.1 saniyede ancak tamamlayabiliyor. Test sürüşü imkanım olmadığı için, her ne kadar prensip olarak fabrika verilerine inanmasam da, fabrika verileri doğrultusunda şehir içinde aşağı yukarı 5.5lt/100km ve şehir dışında 4.5lt/100km yakıt tüketimine sahip olabileceğini tahmin ediyorum. F45/F46 gövde 2 Serisi ile aynı motoru taşıdığı için ve hemen hemen aynı ağırlıkta olması nedeniyle 116 beygire rağmen sürüşünün keyifsiz olacağını düşünmüyorum. Kaldı ki bu tip otomobiller zaten performans için değil, tasarruf için üretilmiş otomobillerdir. Önceki gövde E84 X1'den ve BMW'nin ağırlıklı olarak kullandığı çekiş sisteminden farklı olarak F45/F46 2 Serisi'nde olduğu gibi arkadan itiş değil, önden çekiş olarak sunuluyor.
BMW X1 sdrive18i seçeneğinde de sdrive16d modelinde olduğu gibi 1.500cc 3 silindir Twin Power Turbo benzinli motor kullanılıyor. 6 ileri manuel şanzıman yerine ise 6 ileri Aisin marka şanzıman kullanılıyor. X1 sdrive18i, bu motor ile 136 beygir güç ve 220Nm tork üretebiliyor. 0-100km hızlanmasını ise 9.7 saniyede tamamlayabiliyor. Test sürüşünde gördüğüm yakıt tüketim verisi 8.8lt/100km oldu. Şehir içine girdiğimizde bu değer 9.5lt/100km seviyesine çıkarken, uzun yolda 6lt/100km seviyelerinde sürüş mümkün. Bu motor seçeneği de arkadan itiş değil, önden çekiş olarak sunuluyor.
BMW X1 xdrive20d, önceki gövde E84 X1 ile altyapı ve motor olarak belki de en fazla ortak özelliğe sahip seçenek. Bu model, 2.000cc 4 silindir Twin Power Turbo dizel motora sahip. Bu motor, 190 beygir gibi tatminkar bir güç ve 400Nm tork üretebiliyor. 8 ileri steptronic Zf marka şanzıman kullanılıyor. 0-100km hızlanmasını sadece 7.6 saniyede tamamlayabiliyor. Şehir içi kullanımında gördüğüm yakıt tüketimi 7lt/100km, şehir dışında 5.5lt/100km olarak görülüyor.
Üç motor seçeneğinde de aynı paketler ve aynı içerikler kullanılıyor. Bu nedenle paketler kısmını, konunun en sonuna bırakmayı tercih ettim. Beş farklı paket seçeneği sunuluyor. Dilerseniz eski adıyla Türkiye Paketi, yeni adıyla Joy paket ile başlayalım. Joy Pakette, katlanır dış ayna, elektrikli bagaj kapağı, geri görüş kamerası, panoromik cam tavan, ön-arka park sensörü, çift bölgeli dijital otomatik klima, 17" hafif alaşım jantlar ve park asistanı sunuluyor. Bu paketin fiyatı sdrive16d için, 147.500TL; sdrive18i için 152.000TL; ve xdrive20d için 225.500TL olarak belirlenmiş. Prestige Pakette kaplamalar dışında göze çarpan yegane değişiklik Joy Paketten farklı bir tasarıma sahip olan 17" hafif alaşım jantlardır. Bu paketin fiyatı sdrive16d için 152.000TL; sdrive18i için 156.500TL; ve xdrive20d için 231.500TL olarak belirlenmiş. Assistance Pakette, güneş korumalı arka camlar, sürüş asistanı ve 6.5" navigasyon sistemi sunuluyor. Sport Line pakette, spor ön kumaş koltuklar, 18" hafif alaşım jantlar ve alüminyum/kırmızı kaplamalar sunuluyor. Bu paketin fiyatı sdrive16d için 157.500TL; sdrive18i için 162.000TL; ve xdrive20d için 238.500TL olarak belirlenmiş. XLine pakette, ön-arka tampon ve yan marşpiyere mat alüminyum parçalar eklenerek daha sportif bir görüntü kazandırılmış. Bununla beraber 18" hafif alaşım X jantlar da sunuluyor. F48 X1 modellerinde genellikle tercih edilen paket seçeneği de Joy+XLine oluyor. Son olarak M Sport paketinde de, diğer serilerde olduğu gibi otomobile spor bir görünüm vermek için tüm imkanlar kullanılıyor. Bu pakette özel 18" hafif alaşım M jantlar, spor ön koltuklar ve M aerodynamic paket sunuluyor. Döşeme olarak da yine her modelde olduğu gibi Hexagon/Alcantara kumaş/nubuk döşeme kullanılıyor. Bu paketin fiyatı sdrive16d için 166.000TL; sdrive18i için 170.500TL; ve xdrive20d için 250.000TL olarak belirlenmiş.
Peki F48 BMW X1 dizel mi alınmalı yoksa benzinli mi? Öncelikle otomotiv sektörünün artık manuel vites seçeneğine çok da yer vermediği günümüzde sdrive16d seçeneğinin çok mantıklı geldiğini söyleyemem. Ama ülkemizdeki dizel algısı nedeniyle yine de manuel şanzıman tercih edebilecek bir kitle olacaktır. Bu tamamen sizin sürüş zevkinize ve insiyatifinize kalmış. Ancak sdrive18i ve xdrive20d arasında kaldıysanız ve zarar etmek istemiyorsanız yılda yaklaşık 100.000km'yi deviriyor olmanız lazım. Bu durumda dahi sdrive18i ve xdrive20d arasındaki fiyat farkını amorti edebilmeniz için 5 yıl geçmesi gerekiyor. Yani 5 yıl sonunda xdrive20d otomobiliniz 500.000km (!)'ye geldiği zaman ancak aradaki fiyat farkını amorti etmiş olacaktır. Bu nedenle dizel motor seçeneği pek de mantıklı bir seçenek gibi durmuyor. Ancak otomobilinizi karlı, buzlu, çamurlu veya engebeli alanlarda kullanmayı düşünüyorsanız tercihiniz kesinlikle xdrive20d'den yana olmalı. Xdrive, sanılanın aksine sürekli dört çeker sistemi değil, akıllı dört çeker sistemidir. BMW'nin arkadan itiş profiline uygun olarak normal şartlarda %40 ön, %60 arkadan çekişe sahiptir. Otomobil, sürüşü sürekli analiz ederek çekiş sisteminin dağıtımına otomatik olarak karar verir. Gerekli gördüğü durumlarda gücün tamamına yakınını öne veya arkaya vererek sizi saplandığınız çamurdan veya kardan kurtarabiliyor. Sistemin, "akıllı" dört çeker sistemi olması sayesinde hem güvenlikten ödün verilmiyor, hem de yakıt tüketimi "sürekli" dört çeker sisteminde olduğu gibi fazla düzeyde değil. Aynı zamanda keskin virajlarda da arkadan itiş sistemine oranla büyük avantaj sağlıyor.
Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.
4 yorum :
1.6 dizel otomatikte zf mi kullanılıyor acaba? Sitesinde steptronic 8 yazıyor...
Araçta okltuk ısıtma mevcut mu? Joy paket
İyi günler.
Bayadır bmw opsiyon farklılıklarını araştırıyorum. Bu konu ile ilgili bir link yada bilgi alabileceğim bir platform varmı. 2014 x1 1.6i standart ve comfort paker farklılıklarını bulmaya çalışıyorum. Teşekkürler.
X1 XDrive Sport 2.0 Dizel 2015 F48 modeli var arac saga cekiyor, her turlu balans ayari ve kontrolleri normal, lastikler ve cantlar normal sorun ne olabilir bilen acaba?
Yorum Gönder