BMW, herkesin malumu tasarımıyla, performansıyla ve sürüş keyfiyle ön plana çıktığı kadar güvenlik donanımlarıyla da adından söz ettiren bir marka. Tüm bunları tabii ki standart donanım olarak sunduğu güvenlik özelliklerine borçlu. Herşeye rağmen "Otomobilin standart güvenlik donanımları bana yetmez! Ben bu otomobilde can taşıyorum, ailemi taşıyorum, sevdiklerimi taşıyorum." diyen BMW müşterileri için de opsiyonel güvenlik donanımları mevcut. Bir önceki konumuz olan "BMW Donanımları Bölüm 4-İç Tasarım" başlığı altında BMW otomobillerin iç tasarımlarında yapılabilecek değişikliklerden ve opsiyonel donanımlardan bahsetmiştik. Bu konu başlığımızda BMW otomobillerde standart ve opsiyonel olarak satın alabileceğiniz güvenlik donanımlarından bahsedeceğiz. Öncelikli olarak son yıllarda üretilen her BMW'de bulunan standart güvenlik donanımlarından bahsederek başlayalım:
- BMW acil durum çağrısı (SOS): BMW mühendislerinin son yıllarda yaptığı belki de en büyük atılımdır. Bunu sadece ben söylemiyorum. Müşterilerimizin de düşüncesi bu yönde. Çünkü kanlı canlı görebildikleri bir güvenlik özelliğinden bahsediyoruz. Sadece BMW otomobillerde standart donanım olarak bulunan bu buton, sizin ve ailenizin belki de en büyük koruyucusu. Sistem, otomobilde entegre bulunan bir Sim-Card sayesinde aktif olarak çalışıyor. Sunroof düğmesinin hemen yanında bulunan SOS butonunu, herhangi bir kaza-bela durumunda devreye sokabiliyorsunuz. Bu düğmeye bastığınızda otomobiliniz otomatik olarak Almanya BMW AG'ye bağlanıyor. Otomobilin menüsü hangi dile ayarlıysa karşınıza çıkan arkadaşım o dilde yardımcı olacaktır. Her çağrı için iki kişi sizinle ilgileniyor. Bir kişi sizinle görüşüyor, diğer bir kişi ise otomobilinizin detaylarıyla ilgili bilgileri topluyor. Düğmeye bastığınızda Almanya yasaları gereği sinyal sesinin en geç ikinci çalışında karşı taraftan bir yanıt almanız gerekiyor. Bunun aksi bir durum olduğunda Almanya yasalarına göre çok ciddi bir ceza uygulaması yapılıyor. Çünkü bu bir acil durum çağrısı! Otomobilinizin yeri, rengi, eğimi ve otomobilde kaç kişi olduğu otomatik olarak tespit ediliyor ve bulunduğunuz yere polis, ambulans, itfaiye ne gerekiyorsa gönderiliyor. Gelecek olan sağlık ekibine de durumunuzla ilgili bilgi veriliyor. Peki daha ağır bir kaza yaparsanız ve bayılırsanız düğmeye kim basacak? Otomobilde daha ağır bir kaza olursa ve otomobilin hava yastıkları açılırsa her bir hava yastığında bulunan sensörler devreye giriyor ve merkeze otomatik olarak kaza yaptığınıza dair bir bildirim gidiyor. Bunun üzerine görevli arkadaşlarım size otomatik olarak ulaşıyor. "İyi misiniz?" şeklinde bir soru yöneltiliyor. Cevap gelmezse bayıldığınız düşünülerek bulunduğunuz yere yine acil servis ekipleri gönderiliyor. Dilerseniz bu özelliği, çevrenizde gördüğünüz kazalara ve insanlara yardım etmek için manuel olarak da devreye sokabilirsiniz. Sırf bu özellik sayesinde benim çevremde dahi iki müşterimin ve ailesinin hayatı kurtuldu. BMW acil durum çağrısı olan SOS donanımı, Temmuz 2014 ve sonrası üretilen tüm BMW otomobillerde standart olarak sunuluyor. (Z4 ve 2016 model öncesi X1 hariç)
- BMW teleservis: Teleservis özelliği, sürücünün sürekli otomobilini ve bakım aralıklarını kontrol etmesini artık gereksiz kılan ve yine sadece BMW otomobillerde standart donanım olarak sunulan bir güvenlik özelliğidir. Bu donanım sayesinde otomobilinizin servis verileri gerektiğinde yetkili satıcınıza aktarılır. Böylece otomobiliniz gerektiğinde sizin için servis randevusu bile alabilir. Seçmiş olduğunuz yetkili servise verileriniz aktarılır. Böylece yetkili servis, otomobilinizle ilgili verilere siz servise dahi gitmeden erişebilir ve buna göre hazırlığını yapabilir. Servis randevusu yaklaşırken de otomobil sahibiyle iletişime geçerek bilgilendirmelerde bulunur. Otomobilinizde bir arıza oluştuğunda, BMW Teleservis özelliği sayesinde otomobilden ayrılmadan acil servis çağırabilirsiniz. Bu sistemle beraber bazı arızalar, yetkili servise gitmeye dahi gerek kalmadan uzaktan erişimle çözülebilir.
- Elektrokrom iç ve dış aynalar: Günümüz şartlarında artık hemen hemen her otomobilde standart donanım olarak sunulan bu özellik tabii ki BMW'de de standart donanım olarak sunuluyor. Bu donanımın özelliği dikiz aynasında ve yan aynalarda, arkanızdan gelen sürücülerin farları nedeniyle oluşabilecek göz kamaşmalarını önlemektir. Her ne kadar basit bir özellik gibi görünse de kullanım şartlarında gerçekten çok etkili işler başardığını söylemeliyim. Ve inanın, gerçekten kazaları önlemede hiç ummadığınız kadar yardımcı oluyor. Otomobilinizde elektrokrom iç ve dış aynalar olup olmadığını, sağdaki görselde de görebileceğiniz aynanın üzerindeki küçük siyah noktadan ve yan aynalardaki yeşil kuşaktan anlayabilirsiniz. BMW otomobillerde elektrokrom dış ayna olduğunda, katlanır yan aynalar özelliği de eklenebiliyor.
- Far yıkama: "Peh! Bunun güvenlikle ne alası var?" değil mi? Kazın ayağı öyle değil işte. :) Küçükken hep merak ederdim farların önünde bulunan küçücük silecek kolunun ve fıskiyenin ne işe yaradığını. Çalıştığım sektör sayesinde bunu da öğrenmiş oldum. :) Özellikle bi-xenon ön farlar bulunan otomobillerde far yıkama özelliği otomatik olarak geliyor. Neden dersiniz? Çünkü otomobile merakı olan insanların da az çok bildiği gibi özellikle yağmurlu havalarda xenon farlar, halojen farlara göre daha kötü bir görüntü sağlar. Bi-xenon farların içerisinde mercekler bulunur. Bu mercekler, ışık huzmesini tek noktaya odaklamak için kullanılır. Yağan yağmurla kirlenen farlar, merceklerin odaklanmasına engel olur ve görüş minimuma inebilir. İşte far yıkama bu anda devreye giriyor. Silecek kolu vesilesiyle ön cama su verdiğinizde ve farınızın açık olduğu durumlarda far yıkama da devreye girerek ön farlara su veriyor ve eski görüş alanımıza kavuşuyoruz. Önünüzü net göremediğiniz bir otomobilde başka türlü ne kadar "güvenli" sürüş yakalayabilirsiniz ki. Eğer otomobilinizde kullanılan sistem bi-xenon değil de led far ise bu durumda far yıkama sistemine ihtiyaç olmadığı için bu özellik opsiyonel olarak sunulur. Bunun nedeni ise led farlarda mercek bulunmamasıdır. Bu nedenle görüşünüz -öndeki otomobil kasten çamur atmadığı sürece :)- hiçbir zaman kapanmaz. "Ben yine de far yıkama özelliğini alayım" derseniz bu donanımın minimum fiyatı 480€ civarından başlıyor.
- Led farlar: Led farlar, BMW'nin bi-xenon farlardan sonra gelen teknolojisidir. Uzun ve kısa huzmeli farlarda toplamda 10 adet led bulunur. Led farlar, otomatik far mesafe kontrolüyle beraber gelir. Böylece her türlü hava koşulunda bi-xenon farlara nazaran çok daha iyi bir aydınlatma sağlar. Sadece sellektör aşamasında bi-xenon farların yaşattığı o şimşek etkisini yarattığını söylemek zor. Led farlar sellektör esnasında bir miktar gecikme yaşayabiliyor. Ancak bi-xenon farlara göre yolu çok daha iyi aydınlattığını söylemekte fayda var. Led farlar, bi-xenon farlara nazaran yaklaşık iki katı daha fazla bir aydınlatma sağlıyor. Üstelik bi-xenon far ampullerine göre çok daha uzun ömürlüdür ve %50 daha az enerji tüketirler. Genellikle BMW, makyaj uyguladığı otomobillerde bi-xenon farlar yerine led farları kullanarak donanım yelpazesine ekliyor. Şu anda F20 LCI gövde 1 Serisi'nde, F30 LCI gövde 3 Serisi'nde ve G11/G12 gövdeye sahip 7 Serisi otomobillerde standart olarak led farlar kullanılıyor. F36 gövde 4 Serisi'nde ise önümüzdeki 2017 yılının ikinci yarısındaki makyaj operasyonunda led farlar eklenecek. Yukarıda belirttiğim modeller dışında otomobilinizde led farlar olmasını istiyorsanız opsiyonel olarak "Adaptif Led Farlar" opsiyonunu satın almanız gerekecektir.
- Run-Flat lastikler (RFT): Yine BMW'nin standart güvenlik donanımı olarak sunduğu bir özelliktir. Run-Flat lastiklerin türkçede tam bir karşılığı yok ancak ben genellikle müşterilerime "Patlasa dahi yola devam edebileceğiniz lastiklerdir" şeklinde tercüme ediyorum. Bu nedenle BMW otomobillerin hiçbirinde stepne lastik (yedek lastik) bulunmuyor. Run-Flat lastikler sayesinde yukarıda da dediğim gibi lastiğiniz patlasa dahi 60 kilometre hızla 200 kilometre kadar yol yapabiliyorsunuz. 200 kilometre çapta da bir lastikçi denk gelmesi muhtemeldir zaten. Yeter ki hızınızı muhafaza edin. Üstelik lastiğin yarılmadığı durumlarda değişimi yerine onarımı mümkün. Normal lastiklere göre dezavantajı bir miktar daha pahalı olması ve lastiklerin yanları kauçuk destekli olduğu için biraz daha yolu hissettirmesidir. Avantajı ise yüksek hızlarda seyahat ederken takla atma riskinizin ortadan kalkması ve lastik değişimiyle vakit kaybetmemenizdir. Sonuçta lastik, her zaman gündüz vakti veya insan yoğunluğunun fazla olduğu yerlerde patlamıyor. Bu nedenle önemli bir güvenlik donanımı olarak ön plana çıkıyor.
- Bi-Xenon farlar: Geldik yukarıdaki başlıklarda sık sık adından söz edip gıyabında konuştuğumuz, BMW'nin son standart güvenlik donanımı olan bi-xenon farlara... Bi-xenon farlar, BMW'nin son yıllarda standart donanım olarak sunduğu (Led far sunulmayan otomobiller için) uzun farlar yakıldığındaki meşhuuuur şimşek etkisinin baş mimarı. Her ne kadar led far teknolojisinden daha köklü bir mazisi olsa da, led farlarda "şimşek etkisi"ni bu kadar net göremediğimizi söylemeliyim. Otomobilinizde bi-xenon farlar olup olmadığını veya xenon farların orijinal olup olmadığını anlamanın iki yolu var. Birincisi ön farlarda bulunan mercekler -ki bazı led farlı otomobillerde de ekstra olarak mercek sistemi kullanılabiliyor.-, ikincisi de otomobilin içinde far anahtarı kısmında far yükseklik ayarı olmaması. Bu şartlar sağlanıyorsa otomobilinizde orijinal bi-xenon farlar var demektir. Yukarıda da belirttiğim gibi yağışlı havalarda dezavantaj oluştursa da bi-xenon farlarla beraber gelen far yıkama donanımıyla beraber bu sorun giderilmeye çalışılmıştır. Bu arada bazı kullanıcılar arasında "led far" deyince farlarımızın etrafında bulunan ve BMW'nin ikonik bir özelliği olarak "Angel Eyes" halkalar algılanabiliyor. İkisi tamamen ayrı kavramlar. Ayrıca BMW otomobillerde bi-xenon veya led farlar donanımı bulunmuyorsa, arkanızdan bir BMW sizi kovalarken dikiz aynasından baktığınızda size tedirginlik yaşatan "Angel Eyes" halkalar da gelmiyor, aman dikkat! Son olarak ön farlarda bulunan çift mercekten sadece bir tanesi aktiftir ve uzun-kısa far huzmeleri aynı mercekten kontrol edilir. Böbreklere yakın olan mercekler sadece görüntüyü tamamlaması adına eklenmiştir. (Tıpkı sağdaki görselde olduğu gibi)
- Adaptif led farlar: Adaptif led farlar, standart led farların daha gelişmiş bir özelliğidir. Anlık olarak direksiyon hareketlerini izleyerek direksiyonu çevirdiğiniz yöne göre farların içi de hareket ederek optimum aydınlatma sağlar. Standart olarak led far sunulmayan otomobillerde dahi adaptif led farlar özelliğini tercih edebilirsiniz. Bir otomobilde adaptif led farlar opsiyonu olup olmadığını anlamanın iki yolu vardır. Birincisi sağdaki görseldeki gibi ön farların hemen yanında bulunan "BMW Adaptive Led" yazısı; ikincisi de otomobilin ön farlarında bulunan angel eyes halkaların tam ortasından geçen çizgiler... Showroomlarda veya piyasada çok fazla görebildiğimiz bir opsiyonel donanım değildir. Genellikle 6 Serisi ve 7 Serisi otomobillerde kullanılan bir donanım olarak ön plana çıkar. Bu kadar az rastlanmasının bir nedeni de adaptif led farlar donanımı için minimum 1.770€ ödemeniz gerektiği için olabilir tabii ki :)
- Aktif Cruise Control: BMW otomobillerin standart olarak cruise control (Hız sabitleyici) bulunan modellerinde fren fonksiyonlu cruise control sunuluyor. Fren fonksiyonlu cruise control, standart cruise controlden farklı olarak otomobilin yokuş aşağı giderken dahi mevcut ayarladığınız hızı korumasını sağlıyor. Aktif cruise control donanımı ise tüm bunları aşmış bir sistem. Bazı markalarda ve yazılarda "Dur&kalk fonksiyonlu cruise control" olarak da belirtilebilir. Otobanda 120km/h hızla ilerlediğinizi düşünelim. Önünüzde bulunan farklı bir otomobil de 90km/h hızla yola devam ediyor. BMW, önünüzdeki otomobili algıladığında hızınızı, sizin hiç birşey yapmanıza gerek kalmadan 90km/h hıza düşürüyor. Önünüzdeki otomobil tamamen durduğunda, BMW de sizin için duraklama yapıyor. Önünüzdeki otomobil hareket ettiğinde BMW de harekete devam ediyor. Önünüzdeki otomobili sollamanız durumunda ise BMW yine sizin ayarladığınız hıza kadar yükseliyor. Bu özellik sayesinde hem tekrar tekrar hız sabitleyiciyi ayarlamak zorunda kalmıyorsunuz, hem de dalgınlıkla kaza yapma riskiniz sıfıra iniyor. Hız sabitleyiciyi en az benim kadar aktif olarak kullanıyorsanız cebimizden bir miktar daha para çıkmasına izin vermemiz gerekiyor. :) Bir BMW otomobilde aktif cruise control olduğunu öğrenmek çok kolay. Sağdaki görselde olduğu gibi çok fonksiyonlu direksiyon üzerinde bulunan hız sabitleyici düğmesinin yanına, önünüzdeki otomobille olan mesafeyi ayarlayabilmeniz için eklenen iki tuş daha olması durumunda otomobilde aktif cruise control donanımı var demektir. Her ne kadar otonom sürüşü andıran bir özellik olsa da bu donanım için minimum 1.950€ daha fazla ödeme yapmanız gerekecektir.
- Uzun far fonksiyonu: Küçük şeylerden de mutlu olunabileceğinin bir göstergesi olan uzun far fonksiyonu, sık sık uzun seyahatler yapan kullanıcılar için olmazsa olmaz bir donanım olarak ön plana çıkıyor. Çünkü bu sistem, şehir içinde binaları algıladığı için çalışmıyor. "Peki nedir bu uzun far fonksiyonu?" derseniz, otomobilinizin uzun farlarının otobanlarda veya şehir dışı yollarda sürekli olarak yanarak optimum görüş alanı sağlaması demektir. Bu sistem, dikiz aynasının üzerinde bulunan bir kamera sayesinde yolu sürekli olarak tarar. Far huzmelerinin açısına, önünüzde giden veya karşınızdan gelen bir otomobil girdiğinde uzun far huzmelerini, diğer otomobil boyunca kısar. Otomobil geçtikten sonra tekrar kısa huzmeler yerini uzun huzmeli farlara bırakır. Otomobilde uzun far fonksiyonu olup olmadığını -sağdaki görseldeki gibi- yol bilgisayarı düğmesinin hemen yanında bir düğme daha olmasından da anlayabilirsiniz. Üstelik uzun far fonksiyonu, BMW için oldukça uygun bir opsiyonel donanım fiyatına sahip: Sadece 230€! :)
- Sürüş asistanı: Sürüş asistanı donanımı; şerit terk uyarısı, yakşama uyarısı ve şehir içi fren özellikli yaya uyarısı sistemini içerir. Şerit terk uyarısı, otomobilin şeritten istemdışı ayrıldığı durumlarda devreye girer ve direksiyonu titreterek sizi uyarır. Sinyal vererek yapılan şerit değişikliklerinde ise sistem devre dışı kalıyor. Yaklaşma uyarısı ve şehir içi fren özellikli yaya uyarısı özelliğinde ise maksimum 60 kilometre hıza kadar otomobiliniz, diğer otomobilleri algılayarak bir dizi uyarı verir. Bu uyarılara sürücüden bir yanıt alamazsa otomobil kendiliğinden fren yapmaya başlar. Maksimum 25 kilometre hıza kadar ise yayaları algılayarak otomatik olarak frenleme yapar. 60 kilometre hıza kadar ise kazanın şiddetini azaltır. Dikkat asistanı ise sürücünün hareketlerini sürekli olarak takip eder. Sürücü hareketlerinde bir anormallik olması durumunda orta bilgi ekranında sürücünün mola vermesi için bir öneri görüntülenir. BMW müşterileri genellikle otomobilin standart güvenlik donanımlarına güvendiği için ve sürüş asistanı sık sık sürüşe müdahale edebildiği için genellikle gördüğümüz bir opsiyonel güvenlik donanımı değildir. Aslında sağladığı ekstra güvenlik özellikleri düşünüldüğünde uygulanan 920€'luk opsiyon fiyatı çok da değil.
- Sürüş asistanı plus: Yukarıda bahsettiğimiz "Sürüş asistanı" özelliklerine ek olarak aktif cruise control (Dur&Kalk işlevli cruise control) ve yine yukarıda sözünü ettiğimiz uzun far asistanı özelliklerini de içeren güvenlik donanımıdır.
- Alarm: Aslında BMW otomobillerin tamamında immobilizer sistemi geldiği için alarm, tercih edilen bir özellik değil. Ancak her donanımda olduğu gibi "Alarm" da diğer otomobillerde olduğundan biraz daha farklı çalışan bir sistem. Otomobilinizde alarm özelliği olduğunda koltuklara birinin oturduğunu algılamasından tutun da otomobilin eğimi dahi değiştiğinde -çekiciyle otomobilin çalınması ihtimaline karşı- her türlü durumda otomobiliniz sesli bir şekilde uyarı verecektir. Bu özelliklerin bir kısmını veya tamamını, kilitleme düğmesine basma sayınız ile ayarlayabilmeniz mümkün. Bu da otomobili, çekiciyle bir yere gönderirseniz veya otomobilin içerisinde evcil hayvanınızı bıraktığınız durumlarda otomobilin uyarı vermemesi için bir fonksiyondur. BMW otomobillerde alarm donanımının olup olmadığını -sağdaki görselde olduğu gibi- dikiz aynasının hemen altında bulunan kırmızı noktadan ayırt edebilirsiniz. Onu, standart bir alarm sisteminden ayıran tüm özellikler, direkt olarak fiyata yansıtılmış olacak ki, bu donanıma minimum 850€ ekstra ödeme yaparak sahip olabiliyorsunuz.
- Head-up display (HUD): İlk çıktığı dönemlerde bu donanım beni benden almıştı. Sürüşünüzle ilgili tüm bilgileri, kokpitin camla kesiştiği noktaya -yani sürücünün tam görüş açısına- yansıtarak tamamen sürüşe odaklanmanızı sağlar. Navigasyonun yaptığı yol tarifleri, hız limitleri ve chech control (yani otomobildeki uyarıları gösteren sistem) bilgilerinin tamamını bu sihirli (!) ekrandan görebilirsiniz. Aynı zamanda head-up display donanımı olmadığında kadranlara yansıtılan radyo istasyonu seçimi, rehberde yapılan gezintiler, CD üzerinden yapılan şarkı değişiklikleri gibi özellikler de ön cama yansıtılır. Böylece sürücü, yoldan gözünü ayırmadan tüm otomobilini kontrol edebilir. Dezavantajı ise güneş gözlükleriyle yapılan kullanımlarda head-up display ekranının tam olarak görünememesidir. Türkiye'de böyle bir donanımın genellikle tercih edilmeme nedeni -bence- insanların, otomobillerine ekledikleri donanımın birçoğunun eşe dosta göstererek otomobilleriyle övünmelerinden kaynaklı olabilir. :) Çünkü bu opsiyonel donanımı sadece sürücü görebiliyor. Bu donanıma sahip olabilmek için minimum 1.740€ daha ödeme yapmanız gerekiyor.
- Gerçek zamanlı trafik bilgisi (RTTI): Otomobilde navigasyon olduğu durumlarda, otomobili aldıktan sonra da internet üzerinden satın alabileceğiniz bir opsiyonel donanımdır. En basit şekilde; otomobilinizdeki navigasyon sisteminin, trafik sıkışıklıklarını ve beklenen gecikmeleri anlık olarak 100 metre çapında taramasıdır. Trafikteki yoğunluk durumuna göre navigasyon sisteminiz size beklenen gecikmeyi iletebilir ya da alternatif rota önerisinde bulunabilir. Dilerseniz bu özelliği, bir aylık deneme süresiyle ücretsiz şekilde de internet üzerinden satın alabilirsiniz.
- Aktif güvenlik: Yukarıda da bahsettiğimiz "Dikkat asistanı" özelliği, aktif güvenlik sisteminin temelini oluşturur. Dikkat asistanı, artık bildiğiniz gibi, sürücünün, direksiyon hareketlerini sürekli olarak takip ederek sürüşte bir anormallik olması durumunda ortadaki bilgi ekranında sürücüye mola vermesini önerir. Tehlikeli durumlarda sistem, öncelikle emniyet kemerlerini gerer. Ön koltukları dik konuma getirir. Yan camlar ve sunroof açıksa kapatır. Çarpışma sonrasındaki kazaların önüne geçmek adına otomobil otomatik olarak frenleme yapar. Bu opsiyonel donanım için minimum 620€ daha ödemeniz gerekiyor.
- Şerit değiştirme ikazı: Aslında sistem olarak "Kör nokta uyarı sistemi" olarak da düşünülebilir. 20 kilometre ve üzeri hızlarda devreye giren bu sistem, kör noktadaki otomobilleri ve yan şeritteki otomobilleri de tespit ederek yan aynalarda bulunan üçgen sembol ile sürücüyü uyarır. Sürücü, sinyal vererek şerit değiştirmek isterse ekstra olarak direksiyona da titreşim uygulanır. Yoğun trafik akışına sahip bir yerde ikamet eden biriyseniz otomobilinize eklemeyi düşünmeniz gereken donanımlardan biridir. Yine de minimum 990€ ekstra ödeme yapmanız gerektiği düşünüldüğünde aynalara daha dikkatli bakmayı tercih edebilirsiniz. :)
- Çevre görüş kamerası: Her ne kadar kullanım olarak hala gözüm alışmasa ve kafamı karıştırsa da mevcut geri görüş kamerası sisteminin şimdilik en gelişmiş hali olduğunu söyleyebilirim. Geri görüş kamerasında sadece bir adet kamera bulunurken çevre görüş kamerası opsiyonunda dört farklı kamera bulunur. Kameralardan ikisi yan aynaların altında, bir tanesi önde ve bir tanesi de arkadadır. Bu kameralar, otomobilin çevresini görüntüleyerek tepeden bir görüntü sağlar. Böylece sadece arkadaki değil, otomobilin tüm çevresindeki engellere de daha hakim olabiliyorsunuz. Şimdilik sıkça 7 Serisi'nde görülen bir opsiyonel donanım olan çevre görüş kamerası, diğer otomobillerde nadiren görülür. Bu donanım için minimum 690€ daha ödemeniz gerekiyor.
- Gece görüş kamerası: Gece görüş kamerası, otomobilini geceleri kullanmayı seven kullanıcılar için birebirdir. 300 metre mesafedeki insanları ve büyük hayvanları, otomobilin ön böbreklerinde bulunan kızılötesi kameralar sayesinde algılayarak görüntüyü ortadaki bilgi ekranına aktarır. Karanlıkta algıladığı canlıları hem sürücünün daha iyi farketmesi için, hem de canlıyı uyarabilmek adına iki ışık huzmesinden biriyle aydınlatır. Çarpışmaya yakın durumlarda sürücü görsel bir şekilde ve sesli uyarı sistemiyle head-up display sisteminden ve ortadaki bilgi ekranından uyarılır. Çarpışmanın kaçınılmaz olduğu durumlarda otomobil ön frenlemeye hazırlanır. Bu donanım, 5 Serisi ve üzeri otomobillerde satın alınabiliyor. Minimum ödemeniz gereken tutar ise yaklaşık 3.700€... Bugüne kadar neden sadece 2-3 kere gördüğümü bir kez daha anladım :)
- Laserlight: BMW'nin en yenilikçi far ve aydınlatma sistemidir. Uzun far modundayken 600 metreye kadar mesafeyi aydınlatabilir. -Ki bu, bi-xenon farların aydınlattığı mesafenin iki katına tekabül eder.- Aynı zamanda bu donanımla beraber viraj aydınlatma ışıkları, adaptif farlar ve uzun far fonksiyonu da beraber gelir. Şimdilik zaten her BMW otomobilde sunulmuyor. Bu nedenle benim de canlı canlı gördüğüm bir özellik değil. Ama yine de ola ki ilerleyen yıllarda sıkça görmeye başladığımız bir donanım olursa (!) angel eyes halkaların ortasından geçen ikonik mavi çizgilerden ayırt etmeniz mümkün :) 4.500€'luk fiyatı nedeniyle şimdilik sıkça göreceğimiz bir donanım olacağını sanmıyorum ama neyse :)
Bir sonraki bölümümüz olan "BMW Donanımları Bölüm 6-Teknoloji ve Diğer Özellikler" ile bir başka konuda devam edeceğiz.
Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.
Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder