Otomobil dünyasına ilgili olan herkesin bildiği gibi BMW, geçtiğimiz yıl 100. yılını kutladı. Otomobil dünyasına çok ilgili değilseniz bile Mercedes-Benz ve BMW'nin karşılıklı reklam atışmalarına denk gelmişsinizdir. Mercedes-Benz, BMW'ye ithafen "100 yıllık rekabet için teşekkür ederiz. Sizden önceki 30 yıl çok sıkıcıydı!" şeklinde bir tebrik mesajı yayınlamıştı ve Mercedes-Benz'in tarih kokan müzesini gezmek isteyen BMW personellerinden bu yıla özel park yeri ve giriş ücreti alınmayacağını duyurmuştu :)
2016 yılına kadar geçirdiğimiz son dört yılda BMW, premium segment liderliğini kimselere bırakmamıştı. Haliyle kuruluşunun 100. yılında da hepimiz, bu başarının 2016 yılında da taçlandırılacağını bekliyorduk. Ancak BMW'nin önemli silahlarından olan 5 Serisi'nin gövde değiştirecek olması, Mercedes-Benz'in E Class modelinin ise 2016 yılı başında kasa değiştirmiş olması ve C200d modelinin bir hayli talep görmesi nedeniyle BMW'nin hayalleri sekteye uğramıştı. Yine de BMW için umutlar, yılın son aylarına kadar sürdü. Kasım ayı sonunda yapılan ÖTV zammı ile de umut tamamen kesilmişti. 2016 yılı sonunda ortaya çıkan tablo, artık BMW için sürpriz olmaktan çıkmıştı. BMW'nin 100. yılında Mercedes-Benz 32.666 adet satışla segment liderliğini ele geçirmişti. Üstelik BMW'ye tam 5.500 otomobil fark atarak. Bu yıllara kadar segment liderliğinde Audi markasının çok fazla esamesi okunmuyordu. Genellikle açık ara farkla üçüncülükle yetiniyordu. Ancak segmentin üçüncü rakibi Audi'nin de 2017 yılı için ayak sesleri yavaş yavaş duyulmaya başlanmıştı. Audi de 2016 yılını 22.005 adet otomobil satışıyla kapatmıştı.
Peki son tablo böyleyken 2017 yılı için nasıl bir durum söz konusu. Az önce her ay başında yaptığım gibi 2017 Nisan itibariyle markalar ve model kırılımları bazında satış adetlerini inceliyordum. 2017 yılının başından bu yana Audi, satış adetleri bakımından umut vaadeden bir grafik çizerken, Nisan itibariyle ikinci sıraya gerilemiş gibi duruyor. Peki dört yıl boyunca segment liderliğini elinde bulunduran, 100. yılında segment liderliğini ezeli rakibi Mercedes-Benz'e teslim eden BMW, şu anda satış adetleri bakımından kaçıncı sırada? Doğru tahmin! Geçtiğimiz yıla kadar rakip olarak dahi lanse edilmeyen Audi'nin de arkasına düşmüş durumda. 2017 yılı başından itibaren lider Mercedes-Benz, 5.991 adet otomobil satışı gerçekleştirdi. Audi'nin ise 4.287 adet otomobil satışı bulunuyor. Bu da şu demek ki BMW; ezeli rakibi Mercedes-Benz'den 2.298, Audi'den ise 594 adet daha geride bulunuyor. Görünen o ki nefesimiz hala Audi'nin ensesinde :)
Audi, bu farkı 1.199 adetlik A3 ve 1.035 adetlik A4 satışıyla yakalarken Mercedes-Benz; 2.434 adetlik C-Class ve 1.492 adetlik E-Class satışıyla sağlıyor. Buna karşılık BMW; 1.403 adet 5 Serisi ve şaşırtıcı bir biçimde 765 adetlik 3 Serisi satışıyla segment liderliği yarışında üçüncü sırada yer alıyor. E-Class ile 5 Serisi arasında 89 adetlik kapatılabilir bir fark bulunsa da asıl uçurum C-Class ile 3 Serisi arasında 1.698 adetlik fark ile bulunuyor.
Peki "BMW için herşey rüyalardaki gibi güzel giderken ne değişti de bir anda herşey kabusa döndü?" diye soracak olursanız bunun aslında birkaç farklı ve mantıklı cevabı mevcut. Herşeyden önce hepimizin bildiği gibi ülkemizde vergi oranları ve akaryakıt fiyatları çok yüksek ve bu nedenle insanlar, tercihini az yakan ve küçük motor hacimli otomobillerden yana kullanıyorlar. Mercedes-Benz'in bu piyasa koşullarında bile dört ayda gerçekleştirdiği 2.434 adetlik C-Class satışları, bunun en açık örneği. Bu satışların büyük çoğunluğu C200d olarak dikkat çekiyor. Mercedes-Benz C200d, Renault'dan direkt olarak alınan 1.600cc dizel motora sahip. Bu motor 136 beygir güç ve 320Nm tork üretebiliyor. Forumlardan, testlerimden ve müşterilerimden aldığım geri bildirimlere göre Mercedes-Benz için oldukça güçsüz bir motora ve keyifsiz bir sürüşe sahip olsa da müşteriler için bu otomobilin 1.600cc dizel-otomatik olması yeterli gibi. Mercedes-Benz'de 1.500/1.600cc dizel motorlar direkt olarak Renault'tan alınıp kullanıldığı için hem Ar-Ge maliyetinden hem de üretim maliyetinden kaçınılmış oluyor ve bu da haliyle doğrudan fiyat etiketine yansıyor. BMW'de ise 1.500cc dizel-otomatik seçeneği sadece 1 Serisi ve 2 Serisi'nde bulunuyor ve diğer serilerde de bu motor seçeneğinin devam etmesi gibi bir durum sözkonusu değil. Aynı zamanda BMW'nin dünyayı sallayan yeni modeli G30 gövde 5 Serisi'nde 1.600cc'lik motor seçeneğinin henüz olmaması ve Mercedes-Benz'in E180 silahını, tam da 5 Serisi'nin çıkış tarihine denk getirmesi de BMW'nin satış adetleri üzerinde olumsuz bir etken.
Bununla beraber markalar arası rekabetçi bir kampanya ve indirim oranı politikası mevcut. Bu konuda Mercedes-Benz, gelen müşterilerinin mesleki bilgilerine göre (Doktorlara, avukatlara vs.) bazı zamanlarda ekstra indirim ve kredi kampanyalarıyla satışlarına hız kazandırırken Audi; genellikle etiket fiyatını yüksek tutup anahtar teslim fiyatı olarak ciddi bir indirim yapılmış imajı çizmeyi tercih ediyor. Bu nedenle Audi'den BMW'ye gelen müşteriler genellikle bize "Audi bize 50.000TL indirim yaptı, siz neden bu kadar yapıyorsunuz?" deyip sonuçta aynı fiyat çıkmasını yadırgayabiliyorlar.
Son olarak yukarıda da dikkatinizi çekmiş olduğunu düşündüğüm sorun ise, hemen hemen her adı geçişinde "BMW'nin satış lokomotifi" olarak lanse ettiğim 3 Serisi'nin satış adetleri... Burada sorun, hem BMW'nin çok beğenilen motor/karoser kombinasyonu olan BMW 3.20i ED'nin üretiminin durdurulmuş olması ve yerine çıkardığı 3.18d ile beklenen başarıyı yakalayamaması, 3.18i ve 3.18d modellerinin 3.20i ED modelinin boşluğunu dolduramamış olması, hem de biraz biraz F30 gövde 3 Serisi'nin önümüzdeki yıl içinde değişiminin beklenmesi diye düşünüyorum.
Bakalım BMW'nin 1.600cc dizel-otomatik üretmeme inadı nereye kadar sürecek ve 2017 yılının sonunda segment liderliği yarışı nasıl şekillenecek.
Yine de Sezar'ın hakkını Sezar'a vermek lazım. Son iki yıldır gerçekleştirdiği başarılı satış-pazarlama politikaları ve tatminkar satış adetleri nedeniyle; tebrikler Mercedes-Benz..! :)
Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına, ekranınızın sağ alt kısmında bulunan "Facebook'tan Mesaj Gönder" bölümüne veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.
Kaynak: Yukarıda belirtilen satış adetleri, Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) tarafından paylaşılan rakamlardır.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder