6 Haziran 2018 Çarşamba

Yeni BMW X5 (G05)



İlk jenerasyonu 1999 yılında yollara çıkan BMW'nin E segmenti SUV'si X5, artık hepimizin de bildiği gibi bu yılın sonunda gövde değiştirmeye hazırlanıyor. Normal şartlarda BMW'nin 3-4 yılda bir küçük çaplı makyaj operasyonları geçirdiğini ve toplam yedi yılda bir de tamamen gövde değişimine gittiğini BMW fanatikleri bilir. F15 gövde kodlu X5'te ise bir istisna olmuş olacak ki gövde değişimi, beklenen tarihten yaklaşık iki sene önce gerçekleşmiş olacak. Bu durumun tahmin ettiğimiz birkaç nedeni olabilir.

Otomotiv sektörünün sözü dinlenen ağabeylerinin bu konu üzerinde en sık dillendirdiği cevap, BMW X5'in en büyük rakibi olan Mercedes-Benz GLE'nin de yakın zamanda gövde değişimi yapacağı için F15 gövdeden G05 gövdeye geçişi hızlandırdığı yönünde. Bense ağabeylerimin sözüne hak vermekle beraber biraz da halkın nabzını, müşteri geribildirimlerini ilk ağızdan duyan biri olarak farklı bir teori üzerinde daha fazla yoğunlaşmayı tercih ediyorum.

Birazcık F15 ile önceki gövdelerin kıyaslamasını yaparsak hem benim hem de müşteri geribildirimlerinin ne ifade etmeye çalıştığı daha net anlaşılacaktır sanıyorum. F15 gövde ilk piyasaya çıktığında 2.000cc hacme sahip 218 beygir güç ve 450Nm tork üretebilen bir motor kullanıyordu. İlk bakışta bu değerler, bir SUV kullanıcısı için yeterli gelebilir. Sorun şu ki ilk jenerasyondan bugüne kadar BMW X5'in kemikleşmiş bir müşteri kitlesi vardı ve bu kitle o günlerden bu günlere kadar hep minimum 3.000cc motor hacimli, 6 silindirli, 235 beygir güç ve 520Nm tork almaya alışık olan bir kitleydi. Tabii ki BMW'nin böyle bir yol izlemesindeki en büyük etmen ülkemizdeki yüksek vergi politikaları nedeniyle otomobil fiyatını daha makul kılmak içindi. 218 beygir gücündeki motor 2013-2015 yılları arasında üretimde kaldı ve ben bu elit kitle ile çıktığım test sürüşlerinde ve görüşmelerimin %75 kadar büyük bir oranında, genelde duymaya alışık olduğum "Wow effect"i alamadım. Sorun otomobilin tasarımı veya konforu değildi. Onlara göre tek sorun performanstı. Kabul edelim 6 silindirli BMW kullanmaya alışan kitleyi 4 silindirli bir motora ikna etmek kolay değildi.

Bu nedenle BMW, 2015 yılı ve sonrasında motorda küçük bir güncellemeye gitti. F15 X5, yine 2.000cc motor kullanıyordu. Ama önceki gövdede 3.000cc'lik motordan aldığı güce daha yakın bir güç olan 231 beygir güç üretebilen bir motorla hayatını sürdürmeye devam etti. Üstelik bu güncellemeyi LCI (Makyaj) adı altında da yapmadılar. Bu nedenle F15, BMW'nin uzun zaman sonra makyaj yapmadan direkt gövde değişimine gittiği bir model olma özelliğini de taşıyor. Yine de bu durum, müşterilerden aldığım geribildirimleri biraz daha iyileştirmeye yetti. Çünkü bu kesim, her ne kadar 3.000cc motor hacmine alışık da olsa onlar da artık yüksek MTV'leri ödemekten kaçınmak istiyorlardı. Bu nedenle performans güncellemesine uğrayan F15, artık daha iyi satış adetlerine sahip oldu.

Bu karşılaştırmayı da yaptıktan sonra konumuza devam edelim. Otomobil haberlerini sık sık inceleyen okuyucularım bilir ki BMW geçtiğimiz günlerde X7 Concept modelinin tanıtımını yapmıştı. Yeni G05 BMW X5'in iç ve dış tasarım unsurları da yeni BMW X7'nin aşağı yukarı nasıl bir tasarıma sahip olacağı hakkında bize önemli ipuçları sağlıyor.

Yeni G05 BMW X5'in iç ve dış tasarımında yine BMW'nin yeni tasarım unsurları dikkat çekiyor. Önceki F15 gövdeden farklı olarak otomobilin yüzünde daha devasa böbrek havalandırmalarına yer verilmiş. Devasa dediğimiz kadar var çünkü neredeyse iki katı boyutunda. BMW'nin, far tasarımında artık yıllardır alıştığımız tam daire şeklinde olan angel eyes tasarımından ziyade daha köşeli led farlara yer verdiği bir gerçek. Bu far tasarımı yeni X5'in yüzünde de yerini alıyor. Bu tasarım sayesinde otomobil artık daha agresif bir görüntüye kavuşuyor. Karşıdan bakıldığında yeni BMW X5'in yüzünün, geçtiğimiz günlerde lansmanı yapılan G01 gövde kodlu X3 modelini andırdığını söylemek yanlış olmaz sanıyorum. Stop tasarımında ise son yıllarda hepimizin aşina olduğu "L" formundaki çizgiler terkedilerek Audi ve Porsche markalarından görmeye alışık olduğumuz daha ince uzun bir stop tasarımına yer verilmiş.

Yeni G05 BMW X5'in iç tasarımı, ana hatlarıyla "G" platformu izleri taşısa da detaylarda bir hayli değişiklik mevcut. Değişen bu detayları özellikle fotoğraf kısmına ekledim. Çünkü detaycı biri değilseniz gözlerden kaçabilir. İç tasarımda ilk dikkat çeken noktalar; klima ünitesinin, havalandırma peteklerinin arasına dijital bir ekran ile taşınması, çok işlevli gösterge panelinin -Nam-ı diğer hayalet ekranın- dairesel tasarımdan vazgeçerek tıpkı ön farlarda olduğu gibi köşeli bir tasarıma kavuşması ve son olarak da vites topuzu ve kontrol panelinin ciddi bir şekilde değişmesi diyebiliriz.

F48 gövde kodlu X1 nedeniyle BMW kullanıcılarının akıllarında, vites topuzu tasarımı değiştiğinde ilk olarak "Acaba şanzıman markası değişti mi?" sorusu belirir. İçiniz rahat olsun. Yeni BMW X5'te yine 8 ileri tork konvertörlü Zf şanzıman kullanılacak.

X5 gibi heybetli bir otomobil, boyutlar konusunda hiçbir zaman eleştiri konusu olmadı tabii ki ama yeni BMW X3'ün boyutlarının mevcut F15 gövde X5'e yaklaşmasıyla, yeni G05 BMW X5'in boyutlarında büyümeler olacağının sinyalleri verilmişti. Bununla beraber otomobil 3,6cm uzadı, 6,6cmm genişledi ve artık 1,9cm daha yüksek. Dingil mesafesinin 4,2cm daha uzaması da tamamen arka diz mesafesini arttırma amaçlı. Çünkü otomobilin bagaj hacmi, önceki F15 gövdeye göre 5 litre azalarak 645 litreye düşmüş.

Global pazarda motor seçeneklerinin biraz daha güçlendirilmiş versiyonlarının kullanılacağı yeni G05 BMW X5'in bizi ilgilendiren kısmı olan Türkiye pazarına ya aynı motor seçeneğiyle ya da mevcut motor seçeneğinin biraz daha güçlendirilmiş haliyle giriş yapacağı bekleniyor. BMW'nin akıllı dört çeker sistemi olan xDrive ise tüm motor seçeneklerinde standart olacak sunulacak.







Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına, ekranınızın sağ alt kısmında bulunan "Facebook'tan Mesaj Gönder" bölümüne veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.

Hiç yorum yok :