Sunumlarım esnasında çoğu zaman insanların, otomobillerdeki hayatı kolaylaştıran donanımlardan habersiz olduğunu farkediyorum. Sürekli hafızalarımıza yer eden sunroof, deri döşeme, bi-xenon/led farlar dışında fazla bir donanım talep edilmiyor. Çünkü insanlar otomobil alırken, mecburen otomobilin ikinci el değerini de hesaba katıyorlar. Otomobile eklenen her donanım, sıfır satış esnasında fiyatı bir hayli yükseltse de ikinci el piyasasında bu donanım %70'lere kadar değer kaybedebiliyor. Ama bazı donanımlar vardır, hayat kurtarır; bazı donanımlar vardır, hayatınızı kolaylaştırır. Bu nedenle BMW otomobillerde bulunan bu donanımların tamamını yedi ayrı başlık altında sizlerle paylaşmaya karar verdim. Siz de ihtiyacınıza göre, bu donanımları ekletip ekletmeyeceğinize karar verebilirsiniz. En azından böyle donanımların da olduğunu paylaşmış oluruz ve BMW mühendisliğinin sadece sunroof ve bi-xenon'dan ibaret olmadığını günyüzüne çıkarabiliriz.
- AYDINLATMA PAKETİ: Aydınlatma paketi deyince size birşey çağrıştırmayabilir. Ancak ışık paketi dersem herkesin aklında birşeyler uyanacaktır. 2012 yılına kadar BMW otomobillerde opsiyon seçenek olarak sunulan paketin adı olan ışık paketi, o kadar çok beğeniliyor ve talep görüyordu ki 2012 yılından itibaren tüm BMW otomobillerde standart donanım olarak sunulmaya başlandı. Aydınlatma paketi, daha premium bir görüntü için otomobilin içinde ve dışında led ışıklar barındırır. "Çok mu gerekli?" diye düşünebilirsiniz. Ancak gece otomobilin iç görüntüsü, adeta bir oturma odasını andırıyor ve sizi rahatsız etmeden ortamı dinginleştiriyor. Bununla beraber otomobilin içinde küçük eşyalarınızı bulmak için ekstra bir ışık kaynağına ihtiyaç duymuyorsunuz. Aynı zamanda otomobilin kapı kollarının altına yerleştirilen ledler sayesinde geceleri, kapı kollarını bulmanız çok daha kolay olacaktır.
- ÇOK FONKSİYONLU DİREKSİYON: Seçtiğiniz donanımlara göre direksiyonunuzun üzerindeki çoklu işlevli düğmelerin bulunmasıdır. Bu donanım da yine 2012 yılından itibaren standart donanım olarak tüm BMW otomobillerde sunulmaktadır. Standart donanımlı bir otomobilde bluetooth, ses seviyesi kontrolü, USB/CD çalar/Radyo arasında geçiş yapabilmenizi sağlayan mode tuşu, yine şarkılar arasında veya arayacağınız kişiler arasında geçiş yapmanızı sağlayan bir silindir tuş ve limitör tuşu bulunur. Genelde bu tuşlar arasında en çok merak edileni limitörün çalışma prensibi oluyor. Peki limitör nasıl çalışır? Limitörü, hız sabitleyicinin basit versiyonu olarak düşünebilirsiniz. Belli bir hızı geçmek istemiyorsanız direksiyon üzerinde bulunan "LIM" tuşuna bir kere basıp, sonrasında düğme yanında bulunan silindir düğmeyi yukarı/aşağı hareket ettirerek kendi hız limitinizi belirleyebilirsiniz. Kick-down -yani dip gaz- yapmadığınız sürece gaza ne kadar basarsanız basın, otomobiliniz belirlediğiniz limiti geçmeyecektir. Kick-down yaptığınız durumlarda otomobiliniz ani sollamaya çıktığınızı düşünerek limitörü o anlık devre dışı bırakır. Eğer otomobilinizde ekstra olarak fren fonksiyonlu cruise control (hız sabitleyici) veya dur&kalk fonksiyonlu aktif cruise control bulunuyorsa hızınızı ve önünüzdeki otomobille mesafenizi ayarlayabileceğiniz tuşlar da ekleniyor. Eğer kornanın altından geçen gri bir kuşak varsa bu da çok fonksiyonlu spor deri direksiyon olarak adlandırılıyor. Spor deri direksiyon her ne kadar standart donanım olarak sunulmasa da sipariş edilen her otomobile ekleniyor (Zaten 150€ gibi bir opsiyon fiyatı var). M deri direksiyon seçeneği ise otomobil M paket olarak alınmasa dahi opsiyon olarak eklenebiliyor. M deri direksiyonun farkı daha ince üç bacaktan oluşması ve direksiyon dairesinin daha etli ve yumuşak olmasıdır. Bu sayede süratli sürüşlerde otomobil üzerindeki mukavvemetinizi arttırır. Otomobilin iç havasını ise tamamen değiştirdiğini söylemeden geçemeyeceğim.
- ELEKTRİKLİ/HAFIZALI ÖN KOLTUKLAR: Elektrikli/hafızalı koltuklar, otomobilin sürücü koltuğunu, ön yolcu koltuğunu ve yan aynalarınızı iki kişiye kadar hafızaya almanıza ve elektrikli bir şekilde kontrol edebilmenize olanak tanır. Normal şartlarda otomobili birden fazla kişi kullanıyorsa çok faydalı olabilecek bu donanımı, eğer otomobili tek elden kullanıyorsanız almanıza gerek yoktur. Ama özellikle aralarında çok boy farkı olan çiftler için şiddetle tavsiye ediyorum (Kendimden biliyorum :) ). Bu donanım, otomobilinize minimum 1.400€ daha ekleyecektir. Bunun dışında otomobilinizde elektrikli direksiyon varsa koltuklar ve yan aynayla beraber direksiyonun yüksekliğini ve derinliğini de hafızaya almış olursunuz. Peki elektrikli koltuk nasıl hafızaya alınır. Öncelikle koltuğu ve yan aynaları -varsa elektrikli direksiyonu- kendinize göre ayarlamanız gerekiyor. Sonrasında koltuğunuzun yan tarafında bulunan kırmızı "SET" veya "M" tuşuna bir kere bastıktan sonra 1 veya 2 tuşuna 6-7 saniye kadar basılı tuttuğunuzda bulunduğunuz pozisyonu hafızaya almış olacaksınız. Hafızadan tekrar çağırmaya ihtiyacınız olduğunda sadece kaydettiğiniz sayıya basılı tutmanız yeterli olacaktır. BMW 7 Serisi gibi modellerde dilerseniz arka koltuklar için de elektrikli/hafızalı koltuk almanız mümkün.
- ELEKTRİKLİ BEL DESTEĞİ: Elektrikli bel desteği, özellikle bel rahatsızlığı olanlara veya sık sık uzun yola çıkanlara önerdiğim ama genellikle alım işlemini bir an önce bitirmek istediği için özel sipariş geçmekten kaçınıldığı için çokça tercih edilmeyen bir donanım olarak ön plana çıkıyor. Bu donanımı alabilmeniz için otomobilinizde elektrikli/hafızalı koltukların bulunması gerekiyor. Yani minimum 1.400€+440€ bir maliyeti olacaktır. Elektrikli bel desteği, ön koltukların sırt kısmında bulunan bir hava odacığı sistemidir. Omurgayı destekler ve uzun yolculuklarda sürüş konforunu arttırır. Sizin de eğer bel-sırt rahatsızlığınız varsa veya sık sık uzun yola çıkıyorsanız, iki aylık bekleme süresini göze alarak bu donanımı almanız sizin çıkarınıza olacaktır.
- EŞYA SAKLAMA ALANLARI: Otomobilindeki bütün boşlukları eşya yerleştirerek kullanmak isteyenler için birebirdir. Benim nezdimde gerekli bir opsiyonel donanım değil. Bu donanımı aldığınızda ön koltuk sırtlıklarında file gözler eklenir. Arka orta konsola ve bagaja ilave 12V güç ünitesi eklenir. Bagaj bölümünde iki ilave bağlama noktası ve file bulunur. Bu sayede bagajınıza dökülecek birşeyleri sabitleyebilirsiniz. Bu opsiyonel donanımın fiyatı ise minimum 220€'dur.
- GÜNEŞ KORUMALI ARKA CAMLAR: Güzide ülkemizde trafik polislerinin alkollü araç kullanan, aşırı hız yapan sürücüleri yakalamaktan önceki vazifesi olarak gösterilen "cam filmli otomobile ceza yazma" alışkanlığını bir nebze kesebilecek bir donanımdır. Şöyle ki; otomobilin arka camları fabrikadan lazerle karartılmış olarak geliyor. Orta ton bir cam filmi gibi bir koyuluk düşünebilirsiniz. Bu şekilde, trafik polislerine söz hakkı tanınmamış oluyor. Yalnız yine yasa gereği otomobilin ön ve ön-yan camlarındaki karartma veya cam filmi yasalara aykırı olduğu için ön camlara güneş koruması alamıyorsunuz. Bu nedenle görüntüyü ön camlara film çektirerek tamamlamanız gerekiyor ki yine aynı kapıya çıkıyoruz. Müşterilerden ara sıra talep görse de benim çok önerdiğim bir opsiyon donanım değildir. Bunun nedeni de minimum 500€ olarak belirlenen fiyatı. Çünkü bu fiyata minimum üç otomobilin beş camına en kalitelisinden cam filmi çektirebilirsiniz. "Biraz daha ucuza kaçayım" derseniz bu durumda otomobil sayısı 10-15'e kadar çıkabilir. :)
- ISITMALI DİREKSİYON: Yaşadığım yer nedeniyle çok anlamsız bir donanım olduğu için bölgemdeki müşterilere önermediğim, ancak karlı ve soğuk iklime sahip bir bölgede işinize yarayabilecek bir donanım. En azından klimanın elinizi ısıtmanızı beklemeden direksiyonunuz ellerinizi ısıtmış olur. Hem de çok daha hızlı şekilde. Ama cüzdanınızda minimum 340€'luk bir soğukluk olacağı konusunda baştan anlaşalım :)
- ISITMALI KOLTUKLAR: Kış ayları için büyük konfor sağladığını söylemeden geçemeyeceğim. Koltukların yüzeyini ve sırt kısmını üç farklı kademeye ayarlamanıza olanak sağlar. Bazı donanım paketlerinin içinde sunulduğu için gözlerimizin çok yabancı olduğu bir donanım değil. Özellikle soğuk iklime sahip bir bölgede yaşıyorsanız ısıtmalı direksiyondan da önce otomobile ekletmeniz gereken bir donanım. Bu donanım için minimum 480€ ekstra ödeme yapmanız gerekiyor. BMW otomobillerin bazı modellerinde dilerseniz ektra ücretle arka koltuklara da ısıtmalı koltuk ekletebilirsiniz. Otomobili sürekli 4-5 kişilik kullananlar için mantıklı olabilir.
- KATLANIR ARKA KOLTUKLAR: Eee, bu donanım BMW'de standart değil mi zaten diye düşünebilirsiniz. Ben de sizinle aynı fikirdeyim. Böyle bir donanımın standart olarak sunulması gerek. Ancak BMW'de katlanır arka koltuklar standart donanım olarak sunulmuyor. Otomobilin standart olarak sunduğu bagaj hacmi sizin için yeterli değilse otomobil yaratırken mutlaka bu donanımı ekletmelisiniz. "Biz otomobile 3-4 kişi biniyoruz, katlanır arka koltuğu neden tercih edeyim?" diye düşünebilirsiniz. Ama BMW'nin katlanır arka koltukları 40:20:40 oranında katlanabiliyor. Arkaya tek kişi oturursa kalan iki kişilik koltuğu yatırabilirsiniz. İki kişi oturduğunda da tek kişilik alanı parça parça yatırabilir, daha geniş bir bagaja sahip olabilirsiniz. Biz, kendi otomobilimizi iki kişi kullanmamıza rağmen yaz aylarında bagajın yetmediği durumlar oluyor. Böyle durumlarda katlanır arka koltuğu aramıyorum desem yalan olur :)
- KONFOR ERİŞİM SİSTEMİ: Halk arasında anahtarsız giriş çıkış sistemi olarak da geçer. Halkımızın taktığı isimden de anlaşılabileceği gibi otomobile anahtarsız giriş-çıkış yapmanızı sağlar. Anahtar cebinizde veya çantanızda olduğu durumlarda otomobile yaklaştığınızda kapılarınız otomatik olarak açılır, uzaklaştığınızda da kilitlenir. Sedan karoser otomobillerde ayağınızı arka tamponun altına salladığınızda bagaj kapağı açılır. Böylece hem elleriniz doluyken bagajı açabilirsiniz hem de elleriniz kirlenmemiş olur. Otomobil konfigürasyonu yapılırken konfor erişim sisteminin asıl unutulmaması gereken modeller ise kesinlikle cabrio karosere sahip otomobillerdir. Şöyle ki; otomobilinizde konfor erişim sistemi varsa, otomobilin üzerini de uzaktan açıp kapatabilirsiniz -ki bence çok karizmatik bir hareket- :) Bu nedenle cabrio karoserli otomobiller dışında önerdiğim bir opsiyonel donanım değil ne yazık ki.
- ÇİFT BÖLGELİ/4 BÖLGELİ DİJİTAL KLİMA: Çoğu BMW otomobilde artık standart olarak görmeye başlasak da yine de hakkında bilgi vermekte fayda var. BMW otomobillerde standart donanım olarak tek bölgeli analog klima sunulur. Çift bölgeli dijital klima ise otomobilin sağ ve sol bölgesini farklı sıcaklıklara ayarlamanıza olanak sağlar. Bu da otomobil içindeki "Şu klimayı biraz kıs/aç!" gibi tartışmaların son bulmasına olanak tanır. Dört bölgeli dijital klima, otomobilin arka koltuklarını da kullananlar için dört koltuğa da ayrı sıcaklık değerleri verebilmenizi sağlayan opsiyonel bir donanımdır. Otomatik klima açık olduğunda dışarıdan çekilen hava soğutulur, kurutulur ve seçili sıcaklık değerine bağlı olarak yeniden ısıtılır. Klima yoğunluğu otomatik olarak ayarlanır. Otomatik moddayken her bölgenin maruz kaldığı güneş ışığını hesaba katarak düşük sıcaklığı ayak bölgesine değil baş bölgesine verir. Bir sezici sayesinde panellerde nem oluşmasına engel olur. Sistem, dışarıdaki havada yüksek seviyede kirli madde olduğunu tespit ederse devirdaim fonksiyonu sayesinde havayı filtrelemeye devam eder. Dijital klimada, analog klimadan farklı olarak "MAX" tuşu bulunur ve yüksek sıcaklıklarda sadece bu tuşa basarak klimanın en düşük derecede ve en yüksek fan seviyesinde çalışmasını sağlayabilirsiniz. Çift bölgeli dijital klimanın maliyeti minimum 975€; dört bölgeli dijital klimayı ise minimum 1.050€ olarak belirlenmiştir. Dört bölgeli dijital klima opsiyonuna 5 Serisi'nden itibaren sahip olabilirsiniz.
- ÖN KOL DAYAMA: Normal şartlarda tüm BMW otomobillerde ön kol dayama bulunuyor. Ancak bu opsiyonel donanımda kastedilen, ön kol dayamanın kızaklı bir şekilde ileri-geri hareket ederek sürüş konforunu arttırmasıdır. Gerekli midir? Olsa da olur olmasa da :) Bu opsiyon için belirlenen minimum değer 270€'dur.
- SİGARA DONANIMI: BMW markası genel anlamda Yeşilaycı bir markadır :) Otomobillerin hemen hemen hiçbirinde sigara donanımı bulunmaz. Çakmaklık girişi vardır, ancak plastik bir kapak ile kapalıdır. Çakmaklığın ateşleyici parçası bulunmaz. Her ne kadar BMW müşterilerinin büyük kısmı, otomobiline duyduğu sevgiden dolayı otomobilin içinde sigara içmese de içmek isteyen müşteri kitlesi için oluşturulmuş bir opsiyon donanımdır. Bu opsiyonla beraber yukarıda bahsedilen plastik kapak yerine ateşleyici buton ve kültablası da orta konsola eklenmiş olur. Yoksa çakmaklığı sadece güç kaynağı olarak kullanabilirsiniz. Bu donanıma 45€ minimum değer ile sahip olmak mümkün. En azından arkadaşlarınızın çakmak ihtiyacı olduğunda "E bu kadar para verdin, nasıl çakmak yok!" tepkisine maruz kalmazsınız :)
- SPOR ÖN KOLTUKLAR: Bugüne kadar showrooma gelip de "Ben mutlaka spor koltuk istiyorum." diyen görmedim. Çünkü bu donanımı isteyen müşteriler zaten kafasına Sport Plus veya M Plus paketleri koyup gelirler. Mantıklı olan da budur. Otomobilde spor ön koltuklar olduğu zaman koltuk ve sırt dayama yüzeyleri, standart koltuklara göre daha büyüktür. Koltuğun eğimi ayarlanabilir. Aynı zamanda uzun yolda bacağınızın askıda kalmaması için baldır desteği de vardır. Sert virajlarda sizi koltuğa sabitlemesi için de yanlarda bel destekleri bulunur ve bu destekler, içindeki hava keseleri sayesinde şişirilip tekrar indirilebilir. Sport Plus ve M Plus paketler varken BMW neden böyle bir opsiyon sunuyor? Tabiiki bunun nedeni Sport Plus ve M Plus paket maliyetlerine katlanmak istemeyip de spor koltuklara sahip olmak isteyebilecek müşteri kitlesini gözardı etmemek. Bu opsiyon önceki modellerden kalma bir alışkanlık olarak bazı müşteriler tarafından "Recaro koltuk" olarak da lanse edilir. Seriye göre minimum 870€ ödeyerek bu opsiyon donanıma sahip olabilirsiniz.
- YAĞMUR SENSÖRÜ: Cam suyu kolunun üzerinde bulunan "Auto" düğmesi sayesinde yağmurun yağış hızına ve otomobilin hızına göre sileceklerin hızını otomatik olarak ayarlayan sistemdir. Tüm BMW otomobillerde standart olarak sunulur.
- AYARLANABİLİR ARKA KOLTUKLAR: Bu opsiyon özellik, sadece 2 Serisi Active/Gran Tourer, X1 ve 7 Serisi modellerde mevcuttur. Bu özellik sayesinde arka koltuklar 13 santimetre ileri veya geri hareket ettirilebilir. Böylece bagaj hacmini veya arka diz mesafesini, yolculuk tarzınıza göre belirleyebilirsiniz. 2 Serisi Gran Tourer ve 7 Serisi'nde standart donanım olarak sunulan bu özellik, 2 Serisi Active Tourer ve X1 modelinde opsiyonel olarak alınabiliyor.
- KATLANIR ARKA MASA: Yine 2 Serisi Active/Gran Tourer ve X1 modellerinde opsiyonel olarak alınabilen, henüz canlı canlı görmediğim opsiyonel donanımdır. Katlanır arka masa donanımı sayesinde ön koltukların arkalarından, bildiğimiz şehirlerarası otobüslerde görmeye alıştığımız tarzda bir masa açılabiliyor. Uzun seyahatlerde belki işe yarayabilir, ancak 340€ ödemeye değer mi, orası muamma. :)
- ELEKTRİKLİ BAGAJ KAPAĞI: Keşke her modelde olsa dediğim, kullanımı nedense bana çok karizmatik gelen bir opsiyonel donanımdır. Bagaj kapağını, ister anahtardan, ister bagaj düğmesinden, isterseniz otomobilin içinden elektrikli olarak açıp kapamanıza imkan sağlar. Sadece X serilerinde ve 5, 6, 7 Serilerinde opsiyonel/standart olarak alınabilen bir donanımdır. Dilerseniz bagaj açılma yüksekliğini de otomobilin içinde bulunan bilgi ekranından ayarlayabilirsiniz. Bu donanımın iki adet dezavantajı bulunuyor. Bunlardan birincisi, bagaj kapağı en yükseğe açılma ayarındayken tavanı alçak bir yere park ederseniz, dalgınlıkla bagajı açtığınızda tavana vurma riski vardır. İkincisi de otomobilde elektrikli bagaj kapağı olduğunu bilmeyen çevreniz, bagajı eliyle zorladığında bir süre sonra bagaj amortisörlerini patlatacaktır -ki bu oldukça maliyetli bir işlemdir.- Almayı planladığınız otomobil, yukarıdaki serilerden biriyse, elektrikli bagaj kapağı opsiyonunu ısrarla isteyiniz. :)
- ARKA KAPI PERDESİ: Arka kapı perdesi, eski makam otomobillerinden bize yadigar kalan, hala da talep gören, halk arasında yer yer "Protokol Perdesi" olarak da adlandırılan opsiyonel donanımdır. Cam filmlerinin oldukça yaygın olduğunu günümüz şartlarında kesinlikle benim gerekli gördüğüm donanımlardan biri değil. 6 Serisi ve 7 Serisi dışında manuel olarak kullanma imkanı sağladığı için zaten hepten gereksiz geliyor. Ama işte 380€'luk fiyatıyla millet olarak "Olmuşken bu da olsun, devede kulak" denilerek otomobillere ekletiliyor. Çünkü neden olmasındı. :)
- ARKA KOL DAYAMA: Arka kol dayama, otomobilde deri döşeme alındığında eklenen bir donanım. BMW otomobillerde artık 3 Serisinden itibaren deri döşeme standart donanım olarak sunulduğu için arka kol dayama opsiyonu da standart duruma gelmiş oldu.
- ISITMALI ARKA KOLTUKLAR: Isıtmalı arka koltuklar opsiyonu, adından da anlaşılacağı üzere arka koltuklara da ısıtma fonksiyonunun eklenmesidir. Orta konsolda bulunan iki düğme ile üç farklı kademede ısıtma kontrol edilebilir. Bu donanımı alabilmeniz için otomobilde dört bölgeli dijital klima donanımının bulunması gerekir. 6 ve 7 Serisi dışındaki otomobillerde görmeye alışık olduğumuz bu donanım, dört bölgeli dijital klimayla beraber alındığında yaklaşık 2.000€ fiyat değişikliğine neden olduğu için genellikle diğer modellerde tercih edilmez. Soğuk iklimde yaşayıp, otomobilde ağırlıklı olarak dört kişi seyahat ediyorsanız, otomobilinize ekletmeyi düşünebilirsiniz.
- SOFT-CLOSE: Eveeeet geldik BMW müşterilerinin en çok beğendiği, sorduğu, hayretler içinde kaldıkları opsiyonel donanıma.. Soft-Close! Halk arasında genellikle "Vakumlu kapı" olarak adlandırılır. Bunun dışında müşteriler tüm yaratıcılığını kullanarak "Emişmeli kapı, öpüşmeli kapı" gibi tabirler de kullanabiliyor. :) Soft-Close özelliği, bence de çok şık, olmazsa olmaz donanımlardan biri. Bu donanım sayesinde kapıyı tam kapatamasanız da kapı, kendisini çekerek kapatabiliyor. Hatta bu donanım o kadar beğeniliyor ki, sırf bu işi yapan firmalar bile var artık. Bu donanımın bir dezavantajı da yine otomobilde soft-close donanımı olduğunu bilmeyen çevreniz kapıyı uzuuun süre sertçe kapatırsa bir süre sonra kapı, soft-close özelliğini kaybedebiliyor. Ki bu da yine oldukça maliyetli bir işlem. "Bu kadar beğeniliyor. Ne yani tek özelliği kapıyı yavaşça kendisinin çekmesi mi!?" diyenlere cevabım: Evet! Tek fonksiyonu bu. Üstelik 1.200€ gibi ekstra bir bedelle. Ama zaten karizma, detaylarda gizli değil midir? :) Dışarıda bu işi yapan firmaların türeme sebebi de şu: Bu donanım sadece 5 Serisi-X5 ve üzeri otomobillerde sunuluyor. Eee, 3 Serisi kullanıcısı bundan mahrum mu kalsın?
- AKTİF ÖN KOLTUKLAR: Uzun süreli yolculuklarda oluşan hareketsizliğin zararını minimuma indirmek için tasarlanmış, koltuğun sırt, bel ve oturma kısmındaki keseciklerin şişirilip indirilmesiyle kan dolaşımını düzenleyen koltuk hareketlerini barındıran opsiyonel donanımdır. Açıkçası 7 Serisi dışında hiçbir otomobilde görmedim. Milletçe sık sık mola vermeyi seven bir ülke olduğumuz için ve 900€ fiyatı nedeniyle olmaaaaasa da oluuuur :) Ama "Benim bel/sırt problemim var" derseniz de sipariş süresine rağmen mutlaka otomobilinize ekletin derim. Bir nevi "Elektrikli bel desteği" donanımının otomatiği olduğunu söylemek mümkün.
- EKSTRA ISITMA SİSTEMİ: BMW'nin yine soğuk iklimlerde yaşayan insanları unutmadığının bir göstergesi olan opsiyonel donanım sistemidir. Bu özellik sayesinde yolcu bölümü bağımsız olarak ısıtılabilir. Bu ısıtmayı, ekstra bir uzaktan kumandayla, BMW Remote uygulamasıyla veya iDrive üzerinden etkinleştirmek mümkündür. Yakıt sisteminden gelen bir su ısıtıcısı kullanılır. Böylelikle soğuk motor, sistem sayesinde önceden ısıtılır ve yakıt tasarrufu sağlar. Dış sıcaklık 15 derecenin altına düştüğünde sistem etkinleşir. Henüz bu donanıma rastlamadım. Ama tahmin ediyorum ki bunun nedeni yaşadığım yer değil, donanımın fiyatından kaynaklı. (2.800€) Çünkü zaten BMW otomobillerde standart olarak bir bağımsız havalandırma sistemi bulunuyor ve bu sistem sayesinde motoru çalıştırmadan da otomobilin iç havalandırması ayarlanabiliyor.
- ENTEGRE GARAJ KUMANDASI: BMW'de böyle bir donanım olduğunu ilk öğrendiğimde oldukça şaşırdığım ancak hiç canlı canlı görmediğim bir donanım. Bu donanım, evrensel bir uzaktan kumanda işlevi görür ve 3 garaj kapısına kadar hafızasına alabilir. Dikiz aynasına entegre edilen üç düğme yardımı ile çalışır. 7 Serisi otomobillere standart olarak yapsalar ya! :) Üstelik sadece 450€ farkla..
- ÖN-ARKA KOLTUK HAVALANDIRMA: Her ne kadar halk arasında "Koltuk soğutma" olarak algılansa da kesinlikle bir soğutma özelliği yoktur. Sadece koltuğa hava üflenir. Böylece deri döşemelerdeki terleme problemi engellenmeye çalışılır. Ön ve arka koltuk havalandırma fonksiyonu ayrı ayrı opsiyonel donanımlardır. Bu fonksiyonun alınabilmesi için otomobilde gerçek deri döşeme bulunmalıdır. Koltuklar üzerinde delikler bulunuyorsa, koltuk havalandırma da var demektir. Klima ünitesi üzerinde bulunan düğme yardımıyla, koltuk ısıtma fonksiyonunda olduğu gibi üç kademe olarak ayarlanabilir. Sadece ön koltuk havalandırma opsiyon donanımının fiyatı 1.500€'dan başlar. Koltuktan indiğinizde sırtınıza bir ter haritasıyla gezmek size göre değilse, düşünülebilir sanki.
- ÖN-ARKA KOLTUK MASAJ FONKSİYONU: Yukarıda da bahsettiğimiz "Aktif ön koltuklar" donanımının daha fazla bölgede hava yastığı barındıran donanımdır.
- ELEKTRİKLİ ARKA KOLTUKLAR: Sadece 7 Serisi otomobillerde bulunan bir donanımdır. Yine yukarıda bahsettiğimiz "Ayarlanabilir arka koltuklar" donanımına benzer özellik gösterir. Ekstra olarak elektriklidir.
- EXECUTIVE DRIVE PRO: Sadece 7 Serisi'nde sunulan bir opsiyonel donanımdır. Bu donanım, ön tamponda, böbreklerin arasına yerleştirilmiş bir kamera ve sensörler sayesinde sürekli olarak yolu izleyerek bozuk yollarda otomobilin iç sarsıntısını absorbe eder. Böylece en bozuk güzergahlarda bile arka koltukta rahatlıkla kahvenizi yudumlayabilirsiniz. Otomobil şartlar doğrultusunda süspansiyonları sürekli otomatik olarak değiştirebilir.
- EXECUTIVE LOUNGE/ARKA KONSOL: Sadece 7 Serisi'nde sunulan bir opsiyonel donanımdır. Otomobilde oturumu 2+2 olarak düzenler. Arka koltukların ortasından geçen şaft tünelinin üzeri bir konsol sayesinde ayrılır.
- EXECUTIVE LOUNGE SEATING: Sadece 7 Serisi'nde sunulan bir opsiyonel donanımdır. "Kaptanın koltuğu" olarak da nitelenir. Sağ arka kapıda bulunan bir düğme sayesinde sağ ön yolcu koltuğu katlanır, koltuğun arkasından bir sehpa açılır ve ayaklarınızı uzatabileceğiniz bir alan oluşur. Böylece patron istediği zaman uzanıp şekerleme yapabilir.
- HEAT COMFORT PACK: Bu donanım sayesinde otomobilde bulunan kol dayamalara da ekstra olarak ısıtma fonksiyonu gelir. 1.000€ daha fazla ödeyerek sadece dirseğinizi ısıtabilirsiniz. Öyle bir zenginiz biz işte! :) E insanlar da tercih etmiyor haliyle.
- İLAVE ARKA KLİMA: Yine yıllardır görmediğim bir opsiyonel donanımla beraberiz. İlave arka klima fonksiyonu sayesinde arka koltukta oturan yolcular için tavanda ve B sütununun üzerinde ekstra hava kanalları bulunuyor. Bu opsiyonel donanımla beraber ön koltuklarda ayarlanan havanın arka koltuğa daha etkili bir biçimde iletilmesi amaçlanıyor. Donanımın fiyatı ise 3.700€. Cam mı açsak nedir? :)
- ÖZEL ESANSLI ORTAM İKLİMLENDİRME: Yani anam babam usulü adıyla "Araç içi parfüm". Bu donanım sadece 7 Serisi'nde bulunuyor ve standart donanım olarak sunuluyor. 7 Serisi'yle beraber dört farklı otomobil kokusu da geliyor. Bu dört kokudan ikisini otomobile takarak aralarında seçim yapabilirsiniz. Ana klima ünitesinin üzerinde bulunan parfüm simgesine dokunarak üç kademeli olarak aralıklarla otomobilin içine seçtiğiniz kokuları vermesini sağlayabilirsiniz. Bu kokunun dozu rahatsız edici boyutta da olmayacaktır, hiç koku yokmuş gibi de olmayacaktır. Yani ideal seviyededir.
- KATLANIR ÖN KOLTUK: Sadece X1 ve 2 Serisi Active/Gran Tourer modellerinde alınabilen bir opsiyonel donanımdır. Hem yükleme kapasitesini arttırmak için, hem de arka koltukta oturan yolcunun konforunu arttırma amaçlı kullanılabilir. Türkiye şartlarında 340€ verip bu opsiyonel donanımı almak yerine farklı yükleme yöntemleri geliştirmek (Yüklenen malzemenin bir ucunu camdan çıkarmak gibi :) ) daha cazip geldiği için tercih edilmiyor. Yine de X1 ve 2 Serisi Active/Gran Tourer'ın içindeyken de kendinizi 7 Serisi'nde gibi hissetmek istiyorsanız düşünülebilir. :)
- 3. SIRA KOLTUK: 7 koltuk olarak da bilinir. Üçüncü sıra koltuk, kullanıma göre kapatılarak bagaj yine aynı hacmiyle kullanılabilir. Sadece X5 dizel modellerinde ve 2 Serisi Gran Tourer modeliyle alınabilir. Standart bagajdan farklı olarak bagajın altında bulunan küçük bölme kullanılamaz. 5-13 yaş aralığındaki kişiler için rahat bir kullanım sağlar. Bu kıstasın dışında kalan kitle, şehir içinde rahat bir şekilde yolculuk yapabilir, ancak uzun yol için aynı şeyi söylemek pek mümkün değil. Kapı eşiği daha büyük gelerek arka koltuklara iniş-binişi kolaylaştırır. Ek olarak iki bardak tutucu ve eşya saklama alanı mevcuttur. Üçüncü sıra koltuklara çocuk koltuğu takılabilir. Kalabalık bir aileye sahip olmanın ekstra bir bedeli olarak cebinizden 5.500€ daha fazla çıkacaktır.
Bir sonraki bölümümüz olan "BMW Donanımları Bölüm 2-Müzik ve İletişim" ile bir başka konuda devam edeceğiz.
Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.
Kafanıza takılan, BMW otomobillerle ilgili sormak istediğiniz her türlü soruyu, konunun altında bulunan yorum kısmına veya bmwuzmani@gmail.com adresine e-mail yoluyla iletebilirsiniz.
3 yorum :
Merhabalar,
3 gün önce 2. el bir BMW 5d GT aldım. Alırken satıcı bagajda 2 bölüm olduğunu söylemiş ve 2 bölümü de ayrı ayrı açarak göstermişti. Ancak ben bunu bir türlü beceremedim. Bu konuda yardımcı olabilirseniz çok memnun olurum.
Erdin Güler
bu kasadan zevk alıyorum. Dizel versiyonu her türlü yetiyor insanı mutlu etmeye. Sakin ve güzelce kullanırsanız 200 bin kmye kadar sıkıntısız götürüyor. Bende olduğu için 3 senedir güzel güzel kullanıyorum herkes tarafından dikkat çekiyor.
Otomobil haberleri bloğuna girip oto haberlerine ulaşabilirsiniz.
Yorum Gönder